Publicerad: 2015-04-17

Idrottshögskolan viktig för många elitidrottande studenter

NYHET Umeå IK FF har ett samarbetsavtal med Idrottshögskolan som innebär en mycket enklare vardag för de spelare som kombinerar sin fotbollskarriär med en akademiska studier vid Umeå universitet.

Umeå IK FF har fyra A-lagsspelare som har ett skrivet elitidrottsavtal med Umeå universitet. En av spelarna är Elin Landström som läser på juristprogrammet.

- Tack vare Idrottshögskolan och elitidrottsavtalet går det alldeles utmärkt att idrotta på hög nivå kombinerat med studier, säger landslagstjejen i UIK FFs tidning Avspark.

Idrottshögskolan är en paraplyorganisation för den Idrottsrelaterade verksamheten vid Umeå universitet. Inom idrottshögskolan samlas alla utbildningar som har relevans inom idrottsområdet, all forskning med koppling till idrott samt kombinationen elitidrott och studier via elitidrottsavtalet. Elitidrottsavtalet innebär bl.a. möjlighet till fördröjd studietakt, skriftlig tentamen på annan ort eller skriftlig tentamen vid annan tidpunkt.

Läs mer om elitidrottsavtal

-Idrottshögskolan jobbar hela tiden med elitmiljön i Umeå och det gör vi tajt med såväl Umeå kommun som med elitidrottsföreningarna, bl.a. Umeå IK FF. Vi vill bidra till att göra det så bra som möjligt för de elitspelare som väljer att studera vid Umeå universitet säger Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare vid Idrottshögskolan, i tidningen Avspark.

Även UIK FF spelarna Tove Enblom (tekniskt basår), Tuija Hyyrynen (tränarprogrammet) och Jenny Hjohlman (civilingenjörsprogrammet) har skrivit ett elitidrottsavtal med Umeå universitet och satsar på dubbla karriärer.

Från och med hösten 2015 kommer Umeå universitet att bli ett av Sveriges tre första Riksidrottsuniversitet (RIU). På Riksidrottsuniversiteten ska akademisk tränarexamen, anpassade studier för elitidrottare och praktiknära forskning bidra till bättre utbildade tränare, högre kvalitet på träningar, bättre stöd till aktiva och förhoppningsvis fler medaljer i internationella mästerskap. Riksidrottsuniversitetet ska tillsammans med Riksidrottsuniversiteten (Umeå universitet, GIH tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan och Göteborgsuniversitet tillsammans med Chalmers) arbeta med fyra fokusområden; elitinriktad tränar- och lärarutbildning i specialidrott, anpassade studier för elitidrottare, elitidrottsmiljön samt praktiknära forskning.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson