Publicerad: 2023-11-28 Uppdaterad: 2023-11-29, 09:15

Idrottshögskolans forskningsdag 16 maj 2024

NYHET Konferensen välkomnar dig med intresse för idrott. Forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk presenterar sin senaste forskning inom idrottsområdet under parallella föreläsningar i humanisthuset.

Idrottshögskolans forskningsdag är en återkommande konferens som arrangeras vartannat år. Torsdag den 16 maj 2024 arrangerar Idrottshögskolan på nytt den populärvetenskapliga idrottskonferensen som vänder sig till personal och studenter vid Umeå universitet likväl som externa åhörare. Dagen erbjuder förutom parallella forskningspresentationer även keynote speaker, prisutdelning och samkväm.

Inspirerande och interaktiv mötesplats

–Idrottshögskolans forskningsdag är en inspirerande och interaktiv mötesplats. Du som deltagare har möjlighet att välja din egna väg genom de olika konferenspassen utifrån vad du är intresserad av, säger Ulrika Haake, föreståndare för Idrottshögskolan.

Idrottshögskolan hoppas att konferensdeltagarna får med sig kunskap om den idrottsrelaterade forskning som bedrivs vid Umeå universitet och inspiration till idéer om hur den akademiska kunskapen kan användas inom det breda fältet kring idrott, fysisk aktivitet och hälsa.

Idrottshögskolans forskningsdag är gratis för samtliga studenter och anställda vid Umeå universitet. Övriga åhörare betalar 300 kronor i deltagaravgift, i priset ingår lunch och fika. Konferensen avslutas med ett gemensamt samkväm för personal inom idrottsområdet vid Umeå universitet.

–Vi ser verkligen framemot dagen och vill uppmuntra alla som är intresserad av idrott att redan nu boka in dagen i sina kalendrar, säger Ulrika Haake.