Publicerad: 2019-03-28

Idrottshögskolans forskningsdag 2019

NYHET Konferensen Idrottshögskolans forskningsdag arrangeras den 9 maj 2019 och vänder sig till dig med intresse för idrott! Forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk kommer under dagen på ett populärvetenskapligt sätt presentera sin senaste forskning inom idrottsområdet.

Idrottshögskolans forskningsdag välkomnar såväl personal och studenter vid Umeå universitet som externa åhörare.

Under dagen kommer forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk att på ett populärvetenskapligt sätt presentera sin senaste forskning inom idrottsområdet. Konferensen hålls i Humanisthuset, hörsal E och F, mellan kl. 08:45-16:00. Program för Idrottshögskolans forskningsdag 2019-05-09.

08:45-09:30 Registrering och fika

09:30-09:50 Välkomna! (Hörsal E)

Information från Idrottshögskolan och inledning av Dieter Müller, vice rektor Umeå universitet.

09:50- 10:20 Forskning som strategi att utveckla svensk idrott (Hörsal E)

Jenny Svender, forskningsansvarig, och Kent Lindahl, RIU-ansvarig, Riksidrottsförbundet.

10:35-10:55 Erfarenhet, tyckande och forsknings gällande knäböj och marklyft (Hörsal E)

Föreläsare: Ulrika Aasa, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

10:35-10:55 Kyla, fysisk aktivitet och luftvägar (Hörsal F)

Föreläsare; Nikolai Stenfors, Institutionen för Folkhälsa och klinisk medicin

11:00-11:20 Demokratins grindvakter - en studie av valberedningens jakt på "rätt" styrelseledamöter (Hörsal E)

Föreläsare: Josef Fahlen, Pedagogiska institutionen

11:00-11:20 Funktionell styrketräning i 70-årsålder bibehåller muskelfunktion och ger ökad muskelmassa. (Hörsal F)

Föreläsare: Andreas Hult och Sanna Vikberg, Institutionen för Folkhälsa och klinisk medicin

11:25-11:45 Anpassning av träning utifrån menscykeln för optimal och hälsosam prestationsutveckling inom lagidrott (Hörsal E)

Föreläsare: Lisbeth Wikström Frisen, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

11:25-11:45 Skillnader i fysiska aktivitetsvanor mellan män och kvinnor - det beror på hur och vad man mäter (Hörsal F)

Föreläsare: Magnus Ferry, Pedagogiska institutionen

11:50-12:10 Fuelling High Quality Coach-Athlete Relationsships in Elite Sport (Hörsal E)

Föreläsare: Louise Davis, Institutionen för psykologi

11:50-12:10 Ländryggbesvär hos idrottsaktiva ungdomar (Hörsal F)

Föreläsare: Claes-Göran Sundell, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

12:15-13:15 Lunch och utställning

Idrottshögskolan bjuder på en lättare lunch. OBS, anmälan krävs!

13:15-13:35 Effekter av bålstabilitetsträning på funktionell balans och åk-ekonomi hos junior elit-längdskidåkare (Hörsal E)

Föreläsare: Apostolos Theos, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

13:15-13:35 Anpassad och doserad cykelsprintintervallträning för äldre (Hörsal F)

Föreläsare: Mattias Hedlund, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

13:50-14:10 Emotionella övergrepp inom barnidrott (Hörsal E)

Föreläsare: Inger Eliasson, Pedagogiska institutionen

13:50-14:10 Seniorers upplevelse av träning med högintensiva cykelsprintintervaller (Hörsal E)

Föreläsare: Nina Lindelöf, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

14:15-14:35 Hur skapar vi en effektiv och hållbar träningsmetod att utföra i hemmet med digitalt stöd? (Hörsal E)

Föreläsare: Sabine Björk och Marcel Ballin, Institutionen för Folkhälsa och klinisk medicin

14:15-14:35 Examining alpine coaches and athletes perceptions of adaptations to stress in the classroom and on the slopes (Hörsal F)

Föreläsare: Paul Davis, Institutionen för psykologi

14:35-14:10 Paus och Kaffe

14:50-15:10 Varför producerar vissa regioner elitfotbollsspelare och andra inte? (Hörsal E)

Föreläsare: Tor Söderström, Pedagogiska institutionen

14:50-10:10 Objektiva mått på fysisk aktivitet och risken för kardiovaskulär sjukdom (Hörsal F)

Föreläsare: Anna Nordström, Institutionen för Folkhälsa och klinisk medicin

15:15-15:35 Vilka är idrottens högsta domare? Om skiljemännen i CAS (Hörsal E)

Föreläsare: Johan Lindholm, Institutionen för juridik

15:15-15:35 "Myter inom idrott" - När åsikter förväxlas med fysiologisk fakta (Hörsal F)

Föreläsare: Christer Malm, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

15:35-16:00 Tack för idag (Hörsal E och F)

Deltagaravgift

Dagen är gratis för anställda och studenter vid Umeå universtiet. Deltagaravgift för övriga åhörare är 200 kr, i priset ingår fm/em kaffe samt lunch.

Deltagaravgiften betalas in via Swish 123 24 19 737 eller bankgiro 5050-0719, ange ditt namn i meddelande raden. Organisationer som önskar betala via faktura (moms tillkommer), vänligen kontakta Anna Norell Lindgren, ekonomiadministratör vid Idrottshögskolan.

För alla som ingår i Idrottshögskolans nätverk (idrottsforskare, idrottsdoktorander, lärare och administrativ personal) arrangeras en after work med middag (dryck till självkostnadspris) från kl. 18:00 i personalrummet på Idrottshögskolan.

Anmälan sker via https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=122964.

Sista anmälningsdag 29 april 2019.

Välkommen att kontakta

Taru Tervo, forskningssamordnare Idrottshögkolan, vid frågor om konferensprogrammet.

Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare Idrottshögskolan, vid frågor kring anmälan.