Publicerad: 2011-01-24

Idrottsmedicin står för tester när ”Idol-Erik” förvandlas till elitmotionär i ”Mitt liv som Hellner”

NYHET I SVT:s serie ”Mitt liv som Hellner” ska Erik Segerstedt från gruppen E.M.D. förvandlas från otränad sångare till att leva ett liv som liknar toppskidåkaren Markus Hellners. Träningen leds av Per Elofsson och de fysiska testerna görs av idrottsmedicinska enheten vid Umeå universitet.

Foto: SVT

Sångaren Erik Segerstedt slog igenom i tv-programmet Idol 2006 och har efter det haft stora framgångar med gruppen E.M.D. Erik spelade visserligen fotboll i sin ungdom men var i det närmaste helt otränad och hade aldrig stått på ett par längdskidor när han antog den tuffa utmaningen att på sju veckor förvandlas från otränad sångare till ett liv som elitmotionär. Till sin hjälp har han skidlegenden Per Elofsson.

Bra testvärden
Före och efter den sju veckor långa träningsperioden görs tester av Eriks fysiska status av idrottsmedicinska enheten vid Umeå universitet. Vid det första testet fick Erik genomgå en så kallad bodyscan – som bland annat visar hur mycket kroppsfett man har. Han fick också testa sin maximala syreupptagningsförmåga och här visade han imponerande värden. Om han skulle gå ner några kilo skulle han hamna i paritet med tjejerna i skidlandslaget – allt enligt Erik Segerstedts egen bloggsida på SVT:s webb, där man också kan se första avsnittet av Mitt liv som Hellner:blogg.svt.se/mittlivsomhellner/

Idrottsmedicinska enheten, Umeå universitet:
www.surgsci.umu.se/enheter/idrottsmedicin/

Redaktör: Anette Olofsson