Publicerad: 2022-06-10

Slutspurten för idrottsvetarstudenter

NYHET Under förra veckan fick studenterna på Idrottsvetenskapliga programmet i samband med utbildningens sista kurs chansen att visa upp sitt arbete i form av en posterutställning, vilket också var en del av examinationen.

Den sista kursen som ges på Idrottsvetenskapliga programmet med inriktning mot strategiskt ledarskap och utveckling heter "Idrottspedagogik, kompetens och arbetsmarknad, 5 hp".

Brygga till arbetslivet

Kursen är tänkt att utgöra en ”brygga” till arbetslivet eller vidare studier i så måtto att den ger studenterna tillfälle att på ett allmänt plan beskriva sin kompetens i relation till arbetsmarknadens krav och förväntningar. Den ger också möjlighet att analysera valda anställningstypers (exempelvis idrottskonsulent, kanslichef, folkhälsokoordinator, verksamhetsutvecklare) lokalisering inom idrottens område, vilka arbetsuppgifter som är centrala i sådana anställningar och den kompetens studenterna själva besitter för att utföra dessa arbetsuppgifter.

På kursen får studenterna dels göra en populärvetenskaplig presentation (i form av en podcast, broschyr, blogg eller liknande) av sitt examensarbete och dels en individuell reflektion av sin egen kompetens, sitt kompetensutvecklingsbehov och sin sociala position i relation till ett problem inom idrottens område (exempelvis folkhälsa, jämställdhet, motions- och idrottsanläggningar eller talangutveckling). Den individuella reflektionen innefattar både en ”traditionell” skriftlig uppgift och en posterpresentation.

Första gången på campus

Det är första gången som den kursen genomförs på campus och formatet har fungerat bra, både rent praktiskt, innehållsligt och lärande-/examinationsmässigt. En stor del av kursresursen har lagts på individuell handledning och under den får lärarna möjlighet att prata med studenterna om hur de tänker om sin framtid.

- Det är en jättespännande period där många av studenterna söker jobb, går på intervjuer och ibland också får veta att de fått ett jobb – en superrolig tid att vara med studenterna, berättar Cecilia Stenling, kursansvarig och en av lärarna på kursen.

Alla är nöjda

Studenterna verkar uppskatta kursen mycket. Den ger dem möjlighet att ta ett steg ut i arbetsmarknaden och den ger dem även lite ”råg i ryggen” när det gäller deras egen kompetens.

- Vi är också jättenöjda med de fina presentationerna alla studenter har genomfört – imponerande, säger en nöjd Cecilia.