Publicerad: 2020-08-20

In Memoriam Professor Peter Byass (1957-2020)

NYHET Peter Byass, vår vän och kollega under många år, gick plötsligt och oväntat bort i en hjärtinfarkt i sitt hem i Storbritannien den 16 augusti.

Peters för tidiga död är en enorm personlig och professionell förlust för personal och studenter vid Umeå universitet och för hans många vänner och samarbetspartners runt om i världen. Han var en hängiven forskare och generös mentor som lämnar ett stort avtryck efter sig.

Peter var professor i global hälsa vid Umeå universitet, chefredaktör för Global Health Action och tidigare föreståndare för Umeå Center for Global Health Research.

Våra tankar går till Peters familj.

Läs mer på våran engelska sida (scrolla upp till högra hörnet av sidan och tryck på "English") där Stig Wall berättar om Peter Byass och vårt mångåriga samarbete med honom.