Publicerad: 2012-05-15

Inbjudan till föreläsningen ”I skuggan av flaskan”

NYHET Studerar du till lärare, kurator, socionom, sköterska eller någon annan utbildning som innebär att du kommer att arbeta med barn? Då kommer du förr eller senare att behöva möta barn som lever nära missbruk.

Den 21 respektive 22 maj ger Petra Staaff en föreläsning i Lycksele respektive Skellefteå om hur skolan kan uppmärksamma och ge stöd till barn som far illa, med särskilt fokus på barn till föräldrar med missbruk. Projektet ”Våga börja prata” har som målsättning att förmedla kunskap om, synliggöra och hjälpa barn till missbrukare att få kontakt med ansvarsfulla vuxna. Petra är utbildad förskollärare och grundskollärare som själv har erfarenhet, både som barn och vuxen, av att vara anhörig till människor med beroendeproblematik.

I föreläsningen ingår:

• Petras egen berättelse
  • Hjälten, syndabocken, clownen och tapetblomman
  • Vilken hjälp finns att få för familjen?
  • Skolan och pedagogens roll: hur kan man bemöta de drabbade?
  • Anmälningsskyldighet – på gott eller ont?

I utbildningen ingår också lärarhandledning/manual med konkreta anvisningar till diskussionsfrågor, grupparbeten och fördjupningsuppgifter som kan användas i skolarbetet under en hel termin.

I Lycksele:Tid: Måndag 21 maj kl 13.00-15.00 Plats: IOGT NTO
Lokal/adress: Granen, Norra Torggatan 14

I Skellefteå:Tid: Tisdag 22 maj kl 13.00-15.00Plats: Scandic Hotell
Lokal/adress: Vega, Expolaris Center

Anmäl dig på www.vagaborjaprata.se eller via e-post: anmalan@vagaborjaprata.se.

Redaktör: Annica Höglund