Publicerad: 2007-10-16

Inbjudan till pressträff med Nobelpristagare Eric Maskin

NYHET Umeå universitet inbjuder till pressträff med professor Eric Maskin som tilldelats Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne år 2007. Träffen äger rum fredag den 19 oktober klockan 12.30.

Eric S. Maskin delar ekonomipriset med Leonid Hurwicz, och Roger B. Myerson för att de tillsammans har lagt grunden till teorin för allokeringsmekanismer. Den har bland annat hjälpt ekonomer att identifiera effektiva marknadsformer, regleringar och röstningsprocedurer.

Eric Maskin är i Umeå för att vid Umeå universitets årshögtid ta emot Erik Kempes pris 2007. Priset delar han med professor Paratha Dasgupta för artikeln Uncertainty and Hyperbolic Discounting. Studien behandlar ekonomiska beslutsproblem med tydliga framtida konsekvenser och finns publicerad i American Economic Review vol. 95, no. 4, sid 1290–1299, 2005.

Pressträffen äger rum i Universitetsklubben, en trappa ovanför Aula Nordica i Universum. på Umeå universitets campus.
Eric Maskin håller därefter sin högtidsföreläsning klockan 14.10 i Humanisthuset, hörsal G under rubriken: Why do we Procarastinate?

Erik Kempes pris överlämnas under årshögtidens ceremoni den 20 oktober. Ceremonin startar klockan 16.55 i Aula Nordica.

Media är välkomna att närvara såväl vid presskonferens som vid ceremonin. Meddela gärna carina.dahlberg@adm.umu.se om ni kommer och hur många som kommer.

Kontaktperson:Carina Dahlberg, pressinformatör vid Umeå universitet Tel: 090-786 53 62 Mobil: 070-621 33 68
E-post: carina.dahlberg@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg