Publicerad: 2014-02-13

Indiens ambassadör besöker Umeå universitet

NYHET Indiens ambassadör i Sverige, Banashri Bose Harrison, besöker Umeå den 13-14 februari med anledning av att Umeå universitet från den 1 januari 2014 ansvarar för det Nordiska centrets sekretariat i Indien.

Ambassadören får under två intensiva dagar möta studenter, forskare och universitetsledning och naturligtvis även det Nordiska centrets nya styrelseordförande vid Umeå universitet – Rupali Bhalerao. Centret arbetar för att öka utbytet av nordiska forskare och studenter med indiska universitet.

Torsdagen den 13 februari besökte Banashri Bose Harrison Konstnärligt campus och Humlab-X. Den 14 februari får hon en presentation av forskning och utbildning inom folkhälsovetenskap. Hon kommer också att få veta mer om ett forskningsprojekt om tuberkulos som Umeåforskare genomför tillsammans med en forskningsinstitution i Bangalore. Utöver det får hon även information om studentutbyten i Indien vid den medicinska fakulteten och om arbeten som studenter vid Arkitekthögskolan utfört i Mumbai.

Fredagen den 14 februari klockan 16 håller Banashri Bose Harrison en publik föreläsning med titeln "Present and future collaboration with contemporary India and Sweden" som Utrikespolitiska föreningen arrangerar.

Mer om Banashri Bose Harrison

Redaktör: Karin Wikman