Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)

printicon
Publicerad: 02 mar, 2012

Industridesignens kreativa process ska utveckla Kungsleden

NYHET Tjänstedesign kallas den nya tekniken som ska göra tjänsteföretagen mer konkurrenskraftiga. Verktyget är den kreativa process som industridesignern använder för att skapa eller utveckla nya produkter. Genom ett samarbete mellan Designhögskolan vid Umeå universitet och Svenska Turistföreningen används nu tekniken för att utveckla Kungsleden som turistmål.

Varje höst genomför Designhögskolan på Umeå universitet under 10 veckor en kurs i tjänstedesign för studenter från Handelshögskolans Service management-program. Studenterna varvar teoretiska studier i industridesign parallellt med praktiskt arbete i ett projekt. Projektet genomförs tillsammans med en samarbetspartner som tillhandahåller ett reellt designproblem som studenterna arbetar med – i år Svenska Turistföreningen och Kungsleden. Lärare är en handfull specialister från näringslivet inom industridesign, arkitektur, varumärkesbyggande, grafisk design och arbetsmiljöområdet med flera.

Projektet är ett bra exempel på hur samverkan mellan Umeå universitet och näringslivet kan gå till.

Fokus för de 14 studentgrupperna har varit norrskensturism och boende i Abisko, restaurangutbud och aktiviteter i Kebnekaise, naturliga möten och boende i Saltoluokta samt möten och aktiviteter i Viterskalsstugan i Hemavanfjällen. Tanken är att idéerna även ska kunna appliceras på övriga STF-anläggningar. Att metoden ger idéarbetet kreativ höjd går inte att ta miste på med idéer som glasigloos, arkitektritade bastur och spaanläggningar med Lapplandstouch.

– Det var oerhört intressant att se vad studenterna åstadkommer med hjälp av denna speciella metod på så kort tid. Jag hade högt ställda förväntningar, men de har överträffats med råge. Nu får vi ändra våra tidigare planer och börja jobba efter de nya idéerna, säger en glad Anders Hallin, operativ chef på Svenska Turistföreningen, efter studenternas presentation.

– Studenterna identifierar inte bara behov och utvecklingsmöjligheter utan tillhör ju också en intressant målgrupp för oss och kan visa på hur vi ska nå nästa generations STF:are inte minst genom nya medier, understryker Anita Boström, destinationschef för Norra Norrland inom STF.

För studenter, som normalt inte jobbar med kreativitet som arbetsmetod, är det också en intressant upplevelse.

– Det här är nog det mest spännande jag varit med om under min tid på universitet. Att i direkt anknytning till studierna få kreera fram utvecklingsidéer i skarpt läge så här som sedan STF också tar på allvar och förverkligar, det är inte bara otroligt roligt och lärorikt, jag kommer också att ha stor nytta av det i mitt framtida yrke, säger Idah Perman, en av studenterna som arbetat med Abiskos utveckling.

Text: Jan Johansson

Bildtext: Idah Perman, längst till höger, presenterar en modell av en spaanläggning för STF:s representanter Anders Hallin, Birger Dynesius, Sussie Hoffman och Anita Boström samt kurskamraten Henny Kristoffersson.

Redaktör: Ingrid Söderbergh