Publicerad: 2018-03-26

Informatik besöker Nanyang Technological University

NYHET Ulf Hedestig, Daniel Skog och Mikael Söderström, institutionen för Informatik, besökte partneruniversitetet Nanyang Technological University i Singapore.

I samband med att Ulf Hedestig, Daniel Skog och Mikael Söderström besökt Singapore för att delta i konferensen IoT Asia, besökte de även Nanyang Technology University (NTU). På plats fick de en introduktion om universitetet av den svenska direktören för International Office Jenny Hällen Hedberg, som har ett förflutet från Lund och Luxemburg.

Under besöket fick sällskapet bland annat reda på att NTU är ledande i världen och rankas som nummer ett inom områden som AI och nanoteknologi. Efter rundturen fick de träffa Dr Peter Looker, ansvarig chef för Teaching, Learning & Pedagogy Division, som visade upp deras satsning på flip classroom på NTU. I Sverige finns enstaka lärandemiljöer, medan Singapore satsar på att bygga så många som möjligt. Ulf, Daniel och Mikael fick även besöka The Hive och The Arc som båda inrymmer ett 60-tal lärandemiljöer vardera, och fick en inblick i den pedagogiska ansats man har arbetat med för att bland annat utbilda hela personalen i att verka och arbeta i dessa lärandemiljöer.

Bild ovan: Ulf Hedestig, Mikael Söderström och Jenny Hällen Hedberg.

Bild: Insidan av The Hive.

Bild: Utsidan av The Hive.

Bild: Dr Peter Looker, Daniel Skog och Mikael Söderström i lektionssal.

Redaktör: Fanny Routovaara