Publicerad: 2018-03-09

Informatik och Norsjö kommun i sensorprojekt

NYHET Informatik samarbetar med Norsjö kommun i projektet WeBeamit, där sensorteknik ska användas för att skapa nya tjänster.

I höstas installerade studenter från systemvetenskapliga programmet, Informatik, två basstationer i Norsjö kommun. Basstationerna ska användas för att förmedla data från sensorer. Den data sensorerna producerar ska nyttjas för att effektivisera Norsjös kommunala verksamhet samt utveckla nya tjänster.

Nu fortsätter arbetet med sensorer i Norsjö, då inblandade i projektet samlades för en hel dag i Norsjö där det diskuterades användning av tekniken. På plats var bland andra Mattias Degerman, vice KSO, Felix Krause, SKL programansvarig för tillväxtbyggnad och samhällsplanering, Nike Hansen, projektkoordinator vid det strategiska innovationsprogrammet Internet of Things, Ulf Hedestig, lektor vid Informatik, Jesper Svensson, systemvetarstudent vid Informatik, Niklas Carlén, systemvetarstudent vid Informatik, August Forsman, systemvetarstudent vid Informatik, Inger Johansson, kommunstrateg Norsjö och Katarzyna Wikström, Kommunchef Norsjö.

Sensorerna som kommer att användas i projektet, kan inte identifiera personer eftersom utrustningen inte innehåller någon kamerafunktion. Däremot har sensorerna många andra funktioner, som att mäta temperatur, luftfuktighet och rörelse. Exakt vad sensorerna kommer användas till är ännu inte klart, några exempel på användningsområden är:

• Belysning - Öka trygghetskänsla hos invånare, genom lampor som med hjälp av sensorer tänds vid rörelse i närheten.

• Lokaler - Underlätta planering för exempelvis lokalvårdare och annat underhåll, genom att mäta nyttjande av olika lokaler.

• Aktiviteter - Informera invånare om aktivitet vid olika platser, genom att visa om det finns rörelse just där och då. Det kan exempelvis vara på badhus eller fritidsgårdar.

Redaktör: Fanny Routovaara