Publicerad: 2016-05-18

Informatikstudent utsedd till Umeå universitets Global Swede 2016

NYHET Fahria Kabir som studerar i masterprogrammet i människa-datorinteraktion och sociala medier har utsetts till universitetets Global Swede 2016, vid en prisceremoni på Utrikesdepartementet i Stockholm den 18 maj.

Det årliga priset Global Swede som delas ut i ett samarbete mellan Utrikesdepartementet och Svenska institutet hedrar utländska studenter som på olika sätt har utmärkt sig under sin utbildning. Fahria Kabir från Bangladesh får årets pris för sina genomgående utmärkta prestationer i utbildningen och hennes långvariga och entusiastiska engagemang i sociala frågor. Hon undersöker för närvarande feministiska teorier inom design som en del av sin uppsats och har hållit symposier i Umeå om kön, sexualitet och sociala medier.

Jag är väldigt glad över att ha valts att bli årets pristagare. Sverige och Umeå universitet har erbjudit mig mycket; inte minst en god utbildningsmiljö och delaktighet i olika aktiviteter.

Fahria Kabir och Oscar Stenström, statssekreterare hos närings- och innovationsminister Mikael Damberg.
Foto: Karin Nylund, Utrikesdepartementet

– Fahria Kabir har visat hur en student vid Umeå universitet på ett fint sätt kan kombinera ett personligt engagemang med tvärvetenskapliga akademiska intressen. Fahria Kabir är en perfekt Global Swede, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

– Jag vill ta med mitt personliga engagemang i olika frågor in i min framtida karriär. Nu planerar jag att söka en doktorandtjänst för att bedriva forskning om användare av design, och sociala medier eller något annat som rör kopplingen människa-datorinteraktion. Det är ett område som jag vill lära mig mer om och utforska närmare, säger Fahria Kabir.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Fahria Kabir
E-post: fahria.kabir@gmail.com

Anders Fällström, Prorektor vid Umeå universitetTel: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@umu.se

Pressbild

För sjätte året i rad arrangerades diplomeringsceremonin Global Swede. Mikael Dambergs statssekreterare Oscar Stenström och Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe uppmärksammade ett tjugotal internationella högskolestudenter som utbildat sig vid svenska lärosäten. Studenterna har utmärkt sig inom områden nära relaterade till innovation och entreprenörskap.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz