Publicerad: 2023-10-23

Information vid oro över världsläget

NYHET Det händer mycket i vår omvärld, såväl nationellt som internationellt, och det är lätt att drabbas av oro. Säkerhetsfunktionens bedömning är att Umeå universitets alla campus är trygga platser. Men det finns stöd att få vid behov.

Text: Maja Wik

Om du känner oro med anledning av allt som händer internationellt och i omvärlden kan det vara bra att veta att du som student alltid kan vända dig till Studenthälsan.

Säkerhetsfunktionens bedömning är fortsatt att Umeå universitets alla campus är trygga och säkra för studenter, medarbetare och andra som vistas på dessa.

Tänk på:

• Rapportera in avvikande beteende till campusväktare på telefon: 090-786 76 00. Vid allvarliga händelser ska man alltid ringa 112.
  • Universitetet har samlat mycket information på sidan Om något händer.
  • Sannolikheten att ett attentat med dödligt våld skulle inträffa vid Umeå universitet bedöms som låg. Om det ändå skulle inträffa är rådet att agera utifrån stegen: fly, sök skydd och larma.
  • På Säpos hemsida finns mer information om aktuell hotbild mot Sverige.