Publicerad: 2011-06-07

Inga knappar och appar i framtidens mobiltelefon

NYHET Kanske har framtidens mobiltelefon inga knappar och inga appar som laddas ner till den. Amid Moradganjeh prövar ett nytt koncept för mobiltelefonen i sitt examensarbete på Designhögskolan vid Umeå universitet.

Masterstudenten Amid Moradganjeh har tagit fram en prototyp till en mobil som ska vara enklare och mer naturlig att använda än de telefoner vi har idag. Han ser framför sig att framtidens mobiltelefoner är mindre teknikorienterade och istället mer liknar vanlig fysisk kommunikation.

– Jag har definierat mitt projekt som framtidens mobila upplevelse, förklarade Amid Moradganjeh, som var en av de studenter som presenterade examensarbeten vid Designhögskolans terminsavslutning UID ´11.

Bortom teknologi

Att ta fram en ny mobil innebär för Amid Moradganjeh inte så mycket en fråga om teknologi utan mer en fråga om att förstå användarens upplevelser och mål för kommunikationen.

Genom att studera hur människors vardagsliv och interaktion med dagens mobiler ser ut har Moradganjeh utarbetat en prototyp till en mobil som inte är så synlig utan på ett mer naturligt sätt än dagens apparater kan införlivas i människors vardag.

Inga knappar och appar

I Amid Moradganjehs mobil finns inget tryckande på knappar och ingen nedladdning av appar. Handhavandet är mer naturligt intuitivt och Amid påpekade att detta kan underlätta för de som inte är så teknikvana, inte minst för äldre, ovana användare av mobiltelefoner.

Det förslag till ny mobiltelefon som Moradganjeh tagit fram utnyttjar bland annat positioneringstjänster som gör att användaren på ett enkelt sätt med sin mobil kan upptäcka var en person befinner sig. Med röststyrning och touchkontroll på skärmen presenterar prototypen också ett enklare sätt att komma i kontakt med och kommunicera med andra.

Konceptet har tagits fram i samarbete med Micrsoft och filmen nedan av Amid Moradganjeh visar några exempel på användningsområden för den nya mobiltelefon.

Rimino - A Human Touch on Mobile Experience from Amid Moradganjeh on Vimeo.

Redaktör: Mikael Hansson