Publicerad: 2010-10-04

Inga misstankar om olaglig fildelning på Umeå universitet

NYHET Den dator som polisen beslagtog vid Umeå universitet för en månad sedan ska återlämnas. Beslaget är hävt och ingen person är misstänkt för brott.

– Det känns väldigt skönt att det nu är klarlagt att inget brottsligt har ägt rum på universitetet. Det har varit en jobbig tid för de personer som har haft tillgång till det rum dator stod i. Flera av dem har känt sig utpekade som brottslingar, säger Lars Lustig, universitetsdirektör vid Umeå universitet.

Det var i början av september som polisen, på en begäran av den belgiska polisen, i en samordnad aktion beslagtog datorer i sju svenska städer. Tillslag gjordes även i 13 andra länder. Misstankarna gällde olovlig fildelning av en stor mängd filmer som skulle ha skett genom ett större nätverk inom det som brukar kallas för ”Scenen”.

Åklagarmyndigheten, internationella åklagarkammaren i Stockholm, har nu meddelat att beslaget av datorn vid kemiska institutionen vid Umeå universitet är hävt och att ingen person misstänks för brott.

Redaktör: Carina Dahlberg