Publicerad: 2018-02-23

Ingen spruta, ingen förskola

NYHET Lyssna när Britta Lundgren medverkar i P1 Konflikts program om vaccination. Bryts eller stärks samhällskontraktet när staten tar i med hårdhandskarna för att stoppa sjukdomsutbrott?

Den 24:e februari medverkar Britta Lundgren, professor i etnologi vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, i P1s programserie Konflikt. Ämnet var vaccinationer och tvång, individens frihet och kollektivets ansvar. Hur påverkas relationen mellan befolkningen och staten då myndigheterna går in hårt för att stoppa ett sjukdomsutbrott?
 "De [föräldrarna] gjorde vad de uppfattade som en rimlig handling, att vaccinera sina barn, på en stark rekommendation. Men efterförloppet blev då völdigtsmärtsamt - både i form av sjukdomen men också i form av bemötandet från olika typer av myndigheter och från regeringen i frågan om kompensationen i deras vardagsliv och deras framtid. Men om man då ska titta rent allmänt på tilliten till influensavaccinationen till exempel, säsongsinfluensavaccinationen gick ner direkt efter pandemin - kanske som ett svar på vad som hänt. Sen har den gått upp igen men inte jättemycket, Sverige ligger fortfarande under WHOs mål för säsongsinfluensa. Tilliten till andra typer av vaccinationer, till exempel barnvaccinationer, är fortfarande hög. Täckningen för barnvaccinationer är fortfarande bra, men jag tror att det finns ett växande antal frågor och kring ämnet.”
Problemet var inte massvaccineringen i sig - utan hanteringen och bristen på stöd till de som drabbats av biverkningar och bristen på transparens av problemen som uppstod!

Lyssna på hela avsnittet här: P1 konflikt, 24 februariBritta kommer in kring 34:30.

Redaktör: Jonas Vågström