Publicerad: 2013-03-25

Ingen stillsam pensionering av Nea Mellberg

NYHET Det har planerats länge bland före detta studenter och nu var det dags. Nea Mellberg, studieansvarig för Umeå centrum för genusstudiers grundkurser ”makt och kön” har bara dagar kvar innan hon går i pension. En ny era ska ta vid. En era utan Nea.

Ulrik Wemmenhed, som läste makt och kön 1999 och tyckte att det var viktigt att uppmärksamma detta.

”-För mig var det självklart. Nea har varit en del av den feministiska rörelsen och peppat så många, och jag ville visa min uppskattning. Hon har helt klart bidragit till kunskapsspridningen och inspirerat många till engagemang för dessa frågor. Dessutom har jag aldrig träffat en lärare på universitetet som visat starkt personligt intresse för sina studenter. Hon har både hjälpt och stöttat personer som varit i behov av det, och det är ovanligt."

Ulrik skapade en grupp på det sociala forumet Facebook där han uppmanade gamla studenter att skriva ner vad Nea betytt för dem. Det kunde vara en kort hälsning eller ett helt brev, det var upp till var och en. Responsen var stor. Gruppen växte och det var snabbt över 100 medlemmar i gruppen men det var inte riktigt lika enkelt att få brev från alla.

”-Först trodde vi Nea skulle pensioneras hösten 2012, så jag uppmanade alla att skriva brev under sommaren, vilket var lite svårt så många var på semester och så, sedan fick vi höra att det flyttats fram till sista mars 2013, så då fanns det lite mer tid. Totalt fick vi in 20-25 brev” berättar Ulrik Wemmenhed

Måndagen den 18 mars var det dags att lämna över breven och tacka för allt som Nea bidragit till under alla sina år som lärare. Gruppen samlades en dag då de visste att Nea skulle vara på möte. Alla på mötet visste att de skulle komma men Nea visste inget. Så rätt var det var så traskade de in. Det var ett rätt litet rum så effekten blev stor när person efter person av gamla studenter kom in i rummet.

"- Det var så fint! Nea blev rörd till tårar och vi fick alla fick en kram” berättar Ulrik. ”Vi som samlats för att vara med på själva avtackningen härstammade främst från den grupp som läst makt och kön 1999, men breven var verkligen från alla olika årskullar, så det var inte bara vi som kom på själva överraskningsdagen som ville tacka Nea och önska henne all lycka som pensionär” avslutar Ulrik

Redaktör: Emma Skog