Publicerad: 2016-03-11

Ingenjörsstudent fick hederspris för examensarbete

NYHET Jonna Kyrö, byggingenjörsstudent vid Umeå universitet, fick hederspris i Byggindustrins tävling om bästa examensarbete, Byggopus. Arbetet hon belönades för handlade om flytt och ombyggnad av en kulturbyggnad, Ingenjörsvillan i Kiruna.

Ur juryns prismotivation:

"Ingenjörsvillan byggd i Kiruna 1900 behöver flyttas. Men vilka regler gäller? Examensarbetet ger en bra redovisning av vad PBL och BBR säger när en kulturbyggnad ska renoveras och flyttas. Arbetet är mycket ambitiöst genomfört med uppmätningsritningar och bra beskrivningar."

Pristagarna Henrik Nilsson, Simon Larsson, Julia Jansson och Jonna Kyrö. I mitten Ruben Aronsson, vd för Svenska byggbranschens utvecklingsfond. Foto: Margareta Redlund Laninge.

De vinnande bidragen i tävlingen handlade om miljonprogrammet och bättre parkeringsmöjligheter och gick till Simon Larsson och Henrik Nilsson, Malmö högskolan, samt Julia Johansson, Sveriges Lantbruksuniversitet.

Byggopus är branschorganisationen Byggindustrins tävling om bästa examensarbete. Tävlingen har arrangerats årligen sedan 1998, då tolv examensarbeten bedömdes. Sedan dess har tävlingen vuxit rejält med fler deltagande lärosäten.

Till årets tävling hade 24 examensarbeten nominerats från landets ingenjörshögskolor och tekniska högskolor.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog