Publicerad: 2019-03-21

Ingenjörsstudent och lärare taggar för bordshockey-SM

NYHET Det skiljer många år mellan dem, men bordshockey är ett sport som förenar generationer. Både studenten Oscar Henriksson och Lars-Erik Svensson, lärare och studievägledare vid Umeå universitet laddar just nu inför SM i bordshockey som avgörs i Umeå i maj.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Min första tävling var 2011, då var jag elva år och jag har hållit på sedan dess, berättar Oscar Henriksson som nu pluggar första året på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi. SM har jag spelat varje år sedan jag började och har lyckats vinna två gånger. I fjol gick det lite sämre, så jag hoppas på revansch när tävlingen går på hemmaplan.

– Jag har spelat sedan 1960-talet, och har spelat samtliga SM sedan det började 1982, säger Lars-Erik Svensson, adjunkt och studievägledare vid Institutionen för fysik. Jag har inte vunnit något SM, men tio bästa har jag lyckats ta mig in på några gånger och jag har vunnit i veteranklassen många år. Men, det är tufft där också, för de flesta bordshockeyspelare i Sverige i dag är veteraner.

Det svenska mästerskapet hålls i år på Väven i Umeå, 10–12 maj. 80-100 spelare i olika åldrar deltar i tävlingen. Inga kvaltävlingar krävs för att vara med och det är tjusningen med sporten, tycker Oscar Henriksson. Alla som vill får vara med.

Själv började han för att familjen hade ett hockeyspel stående hemma och hans pappa tidigare varit en inbiten spelare med flera SM-segrar bakom sig. Sonen fick lära sig lite tricks och finter och snart var han fast, satsade först på att bli bäst i klassen och sedan börja tävla på riktigt.

Vad är det som gör att du fortsatt?
– Jag är en väldig tävlingsmänniska och vill hela tiden bli bättre, säger Oscar Henriksson. I bordshockey känner man ganska snabbt när man blir bättre. Till en början tränade jag väldigt mycket, minst en timme per dag och inför tävlingar ökade jag till två-tre timmar.
– Nu när jag har mycket studier hinner jag inte lika mycket, men det som är bra med bordshockey är att det man tränat sitter i ganska bra. Det går ganska snabbt att toppa tillbaka formen innan tävling.

Har ni två spelat mycket tillsammans?
– Ja, vi har spelat rätt mycket mot varandra, säger Lars-Erik Svensson. Oscar var bra redan när han var ny, det var arbetsamt att möta honom redan när han var 11-12 år och han har blivit väldigt mycket bättre sedan dess!

Text & foto: Anna-Lena Lindskog