Publicerad: 2012-10-03

Ingenjörsstudent prisad för inbäddad teknik

NYHET Mikael Schwartz, student på högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik vid Umeå universitet, har belönats med innovationspriset Swedish Embedded Award för sitt examensarbete. Han har utvecklat ett handportabelt hjälpmedel för döva och hörselskadade som visar vilka ljud som finns i omgivningen och hur starkt de låter.

– Det känns jättekul att få respons på det man gjort, säger Mikael Schwartz, som fick ta emot priset under konferensen Embedded Conference Scandinavia 2-3 oktober på Stockholmsmässan. Med ”embedded technology” avses intelligenta elektroniksystem som byggs in i olika produkter, till exempel mobiltelefoner, bilar och hemelektronik. Det är teknik vi kan ha nytta av utan att den syns och som gör att produkter får fler och fler funktioner.Under konferensen på Stockholmsmässan delades branschens stora innovationspris, Swedish Embedded Award, ut. Elva bidrag hade nominerats och pris delades ut i fyra kategorier.Ingenjörsstudenten Mikael Schwartz från Umeå universitet fick pris för bästa innovation inom området nano/mikro. Under sitt examensprojekt i våras vid företaget Motion Control AB i Västerås har han utvecklat en ljudlokalisator, en handhållen enhet som hjälper döva och hörselskadade uppfatta var ljud kommer ifrån. Apparaten är liten och på en grafisk display visas ljudens styrka, riktning och om man vill också frekvensinnehåll. – Företaget hade en tidigare prototyp, men den fungerade inte, så jag har gjort en ny från grunden, berättar Mikael Schwartz.
Om prototypen blir en färdig produkt för marknaden är ännu inte bestämt. Det hänger förmodligen på om något ytterligare företag vill samarbeta med företaget i utvecklingsarbetet, säger Mikael Schwartz. Själv är han färdig med sin utbildning, har tagit högskoleingenjörsexamen och söker för närvarande arbete.

Läs mer om Swedish Embedded Award här.
Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

För mer information, kontakta gärna:Mikael SchwartzTelefon: 073-806 05 85E-post: misc0014@student.umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog