Publicerad: 2015-02-20

Ingenjörsstudenter byggde ekosystem på höjden

NYHET Fisk, ostronskivling, mangold, persilja, basilika, timjan eller vattenkrasse – viktiga ingredienser för en fin middag. Just nu odlas kryddor, fisk och svamp i MIO, Multitrofisk inomhusodling, som ställs ut under januari och februari vid Kemiskt Biologiskt Centrum, KBC.

MIO är ett komplett kretslopp i flera nivåer.

MIO är resultatet av ett projekt som civilingenjörsstudenter arbetat med under höstterminens kurs Design – Build – Test (DBT). Projektet återspeglade arbetslivets verklighet där ekonomer, projektledare, planerare, inköpare, byggare och sekreterare behöver samarbeta interdisciplinärt för att lösa problem och komma fram till ett resultat som beställaren godkänner.

Studenterna byggde en prototyp med flera trofiska nivåer i ett kretslopp av näringsämnen och vatten. Till kretsloppet hör bakterier, fytoplankton, zooplankton, fiskar, svampar och växter.  Fiskarnas avföring i akvariets sediment bryts ner av bakterier och viktiga näringsämnen kan ledas med ett klurigt bevattningssystem växterna. Växterna är ätliga grönsaker och kryddor som växer på substrat och utan jord.

Svampar odlas på kaffesumpÖverskottsvattnet och näring förs vidare till svamp, just nu ostronskivling, som odlas på kaffesump utan ljus och under den första tiden under syrebrist i ett extra fack. Vattnet förs sedan vidare till en reservoar, i vilken fytoplankton och zooplankton tar upp och växer på  resterande näringsämnen. På detta sätt kan renas vattnet och kan återföras till akvariet. Fytoplankton och zooplankton används sedan som fiskmat. Det är en idé som doktoranden Bernard Wessels tillfört projektet. Näringsämnena tas upp av växter och svampar och det renade vattnet kan återföras till fiskarna.

Ostronskivling odlas med näringsämnen
från fiskarnas avföring i akvariet.

– Städerna växer mer och mer och i framtiden blir det allt svårare att hitta utrymme för att producera mat, säger Louise Lennartsson, en av studenterna som tog fram MIO.
– När marken tar slut måste man hitta alternativa odlingssätt. Genom vår modul för multitrofisk inomhusodling ville vi visa att vertikal odling kan vara en bra möjlighet att producera grönsaker inomhus, fortsätter den blivande civilingenjören.

Enkelt om kretslopp
– MIO är framförallt ett spännande pedagogiskt system, förklarar Olivier Keech, forskarassistent vid Umeå Plant Science Centre. Han hade idén och inspirerade gruppen som handledare.

Per Gardeström, professor och vetenskaplig samordnare för KBC var beställare i MIO-projektet med handledarna Olivier Keech,  forskarassistent, och  Bernard Wessels, doktorand.

– Om MIO stod i en skola så skulle eleverna på ett lätt och enkelt sätt lära sig vad en näringskedja betyder praktiskt. De kunde upptäcka själva vad som händer om en del i kretsloppet spårar ur och till exempel får för mycket eller för lite näring, vatten eller ljus, fortsätter Olivier Keech som forskar om hur växters metabolism ändras under stress och hur det påverkar deras åldrande.

MIO är ett av flera studentprojekt i DBT-kursen. Ett annat projekt tog fram ett verktyg för stadsplanering som hittar snabbaste sättet att ta sig fram i stan. Projektet beställdes av Umeå kommun som kommer att använda programmet för sin planering av parkeringsytor och kollektivtrafik.

Läs mer om kursen Design-Build-Test

För mer information, kontakta gärna:

Olivier Keech, forskarassistent vid Umeå Plant Science Centre, institutionen för fysiologisk botanik, Umeå universitetTelefon 070-7102982
E-post: olivier.keech@umu.se

Martin Rosvall, biträdande universitetslektor, institutionen för fysik, Umeå universitet, kursledareTelefon: 070-2391973
E-post: martin.rosvall@umu.se

Text & foto: Eva-Maria Diehl

Både SVT och Sveriges Radio följde presentationen av MIO vid KBC. Här intervjuas Louise Leonhartsson, en av studenterna som byggde MIO, av tv-reportern Folke Rubin.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog