Publicerad: 2010-10-01

Ingenjörsstudenter gör uppdrag åt fiktivt företag i Robotfors

NYHET Det fiktiva företaget MiRo Corp® i Robotfors har gett ett uppdrag till nybörjarstudenterna på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik. I dag ska de sälja in och visa upp sina produkter – en landningsmodul för en mikrorobot – för experter från företaget.

Företaget ska ta fram en självgående mikrorobot som ska kunna landsättas från luften för att bland annat kunna hitta överlevande i katastrofområden. Den landningsmodul som studenterna arbetat med ska kunna släppas från flygplan på låg höjd över områden med förväntad svår terräng. Med hjälp av mycket enkla byggmaterial, en del avancerad elektronik och mycket engagemang har studenterna arbetat i fyra olika grupper med att utveckla landningsmodulerna.

Projektet har pågått i en vecka och ingår i kursen ”Metoder och verktyg för ingenjörer”.

Tid: 1 oktober kl13.15-14.30
Plats: N300, Naturvetarhuset, Umeå universitet

För ytterligare information, kontakta gärna:

Maria Hamrin, programansvarig för civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik Telefon: 090-786 60 36, 070-325 80 38
E-post: maria.hamrin@physics.umu.se

Redaktör: Karin Wikman