Publicerad: 2014-02-27

Ingenjörsstudenter skapade grön oas i KBC-huset

NYHET I ett hörn av cafeterian i KBC-huset har studenter på civilingenjörsprogrammet i bioteknik tillsammans med sin lärare Olivier Keech skapat en örtdoftande, grön oas där både växter och möbler kan flyttas runt flexibelt.

– Det är väldigt spännande att se den feedback vi får. Varenda dag ser vi att folk gärna sätter sig precis här, luktar på växterna eller nyper ett basilikablad, säger Olivier Keech, lärare och forskare vid Umeå Plant Science Centre som handlett studenternas projekt.

Utanför det egna ämnetProjektet har ingått i kursen Design-Build-Test där studenterna fick ett uppdrag totalt utanför sitt hemtama ämnesområde, bioteknik. Det var både intressant och utvecklande, tycker Beatrice Lif.
– Vi har verkligen fått jobba med något utanför vår ”comfort zone” och lära oss hantera situationer vi inte är vana med.

Flyttbara delarI cafeterian i KBC-huset är det ljust och högt i tak, men ändå är utrymmet inte särskilt populärt bland de som arbetar och studerar i byggnaden. Kanske känns rummet för mycket som en genomfartsplats? Eller så finner besökaren ingen ro för att alla ljud studsar hårt mellan tegelväggarna?Ingenjörsstudenternas uppgift var föreslå hur inomhusmiljön skulle kunna bli en trevligare mötesplats. Det koncept de skissat på är en hållbar, grön oas med sommarkänsla året om.– Vi jobbade i två grupper, berättar Beatrice Lif. Ena gruppen ritade en 3D-design för att visualisera hur området skulle kunna se ut i framtiden. Andra gruppen har gjort den praktiska utformningen av prototypen.
– Vår idé var en organisk form där en del utgörs av ett akvarium och allt är flyttbart så att man antingen kan använda formen att sitta på eller för att bygga upp en scen, där man kan hålla presentationer, förklarar Alberto Melo.

Växter dämpar ljudStudenterna har besökt caféer för att studera hur människor väljer att sitta ensamma eller i olika stora grupper.
– Vi besökte också en musikaffär i stan och pratade om ljudisolering och hur växter kan dämpa ljud, säger Alberto Melo.

Planterade i hängrännorI Wallenberg-växthuset har de drivit upp kryddörter och andra växter från frön och snickrat odlingslådor, spaljéer, bord och sittmöbler, bland annat av återvunna lastpallar.– Det var viktigt att bygga dem på ett säkert sätt, de fick inte vara för rangliga eftersom de skulle gå att flytta runt på hjul, säger Jenny Lundströmer.Grupperna hade en blygsam budget och prototypen utgör därför bara en liten del av det totala konceptet. Det gällde att hitta smarta och enkla lösningar. En del växter är till exempel planterade i hängrännor på en flyttbar vägg. Plantorna hålls fuktiga genom ett bevattningssystem drivet av en liten pump. Växthuslampor fastsatta på en enkel ramp lyser upp mer än vinterljuset förmår.– Akvariet är tänkt att till viss del vara självförsörjande, så att fiskarna i akvariet ger näring till växterna, säger Beatrice Lif.– I det större konceptet har vi även tänkt att fiskarna ska vara ätbara och kunna tillagas i cafeterian, säger Alberto.
– Det är ju faktiskt ett lunchutrymme, inflikar Jenny Lundströmer. Man ska också kunna piffa till sin lunch genom att nypa lite örter.

Kreativ miljöOlivier Keech är väldigt nöjd med resultatet, särskilt med tanke på att studenterna fått starta arbetet med ett blankt papper och utan några som helst bakgrundskunskaper inom arkitektur.
– Kanske kan vi få med ett ord i diskussionen när universitetet planerar nya kreativa miljöer, säger han. Det här är ett sätt att se på saken!

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Bilden längst upp: Under kursen Design-Build-Test har studenter på civilingenjörsprogrammet i bioteknik utvecklat en grön mötesplats i KBC-huset. Längst bak fr v Beatrice Lif, Hanna Malmström, Alberto Melo och Olivier Keech, lärare. Längst fram: Jenny Lundströmer och Angelica Råberg. Totalt ingick 13 personer i grupperna.

Beatrice Lif, Hanna Malmström och Jenny Lundströmer ansar växtligheten i gruppens gröna hörna i KBC-husets cafeteria. Platsen har redan blivit populär, många väljer att sitta i vrån, där odlingslådor och sittmöbler går att flytta runt beroende på hur många som vill sitta tillsammans.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog