Publicerad: 2020-02-06

Innebandyns kompetenscentrums pristutdelning

NYHET Nyligen delade Innebandyns kompetenscentrum (IKC) ut 2019 års uppsatsstipendier, en på kandidatnivå och en på magisternivå. Vinnarna utsågs av en jury bestående av styrgruppsmedlemmar för IKC utifrån uppsatsens intresse och relevans för Svensk Innebandy samt vetenskaplig kvalitet.

Bästa magisteruppsats 2019 tilldelades Mattias Lind och Mårten Storm, Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). Lind och Storm har gjort en kvantitativ studie i icke-linjär pedagogik gällande spelvolymen i innebandyns smålagsspel.

Bästa kandidatuppsats tilldelades Ida Elm och Anton Svensson, Linköpings universitet. Elm och Svensson har undersökt övningstrohet – förändringen över tid efter användning av det neuromuskulära träningsprogrammet Knäkontroll.

Innebandys kompetenscentrum, IKC är ett samarbete mellan Umeå universitet, Umeå Kommun och Svenska innebandyförbundet. Fokus ligger på forskning och utveckling och ska gagna såväl elitverksamhet som motionsverksamhet.

Läs hela nyheten.