Publicerad: 2018-12-05

Innebandyns kompetenscentrums vetenskapliga pris 2018

NYHET IKC delar årligen ut två vetenskapliga priser; första priset är 10 000 kr och andra priset 5000 kr.

IKC:s vetenskapliga pris 2018 på 10 000 kr gick till Stefan Sandlund. Stefan skrev en magisteruppsats inom idrottsmedicin med titel: "Kvinnliga elitinnebandyspelares fysiska profil - En beskrivning av utespelare". Stefan skrev uppsatsen inom sina studier på Magisterprogrammet i idrottsmedicin vid Umeå universitet.
Motivering lyder: Resultaten är med ett tydligt innebandyperspektiv analyserade i relation till aktuellt forskningsläge. Uppsatsen uppmärksammar också viktiga aspekter för fortsatta studier av vad som karaktäriserar en framgångsrik innebandyspelare. Handledare för Stefan var Kajsa Gilenstam.

Andra priset gick till Magdalena Lindström som också skrev en magisteruppsats inom området idrottsmedicin: "Upplevda effekter av menstruationscykeln för anpassning av träning - En enkätstudie på kvinnliga elitspelare i innebandy". Även Magdalena skrev uppsatsen inom sina studier på Magisterprogrammet i idrottsmedicin vid Umeå universitet.

Motivering lyder: Med grund i spelarnas egna upplevelser, förkunskaper och önskemål ger uppsatsen innebandyn ett underlag för fortsatta studier kring möjligheten för individuell kvinnospecifik träningsanpassning även för lagidrottare. Handledare för Magdalena var Lisbeth Wikström-Frisen.

Priserna delades ut i torsdags den 29 november i samband med derbymatchen mellan Dalen och IKSU.