Publicerad: 2014-09-19

Innovativ matlagning vid Sliperiets invigning

NYHET Workshoppar, diskussioner, installationer och presentationer stod på programmet då kreatörer, akademiker, entreprenörer, konstnärer och studenter invigde Sliperiet under den gångna veckan. På plats fanns bland annat studenter från Restauranghögskolan.

Studenterna som går i årskurs 3 på gastronomiprogrammet med inriktning mot för kreativ matlagning hade till uppgift att göra en modern frukost. De använde nya proteinkällor och "raw food" (rå mat), och utnyttjade den moderna teknik som finns på Sliperiet och som kanske inte är så vanlig i en restaurang.

Resultatet blev frukostflingor av banan, hallon, gulbeta, korn och broccoli som torkats i 12 timmar. Ingredienserna skars sedan med laser till formen av löv och serverades tillsammans med mjölksyrad mjölk från fjällko, smaksatt med nypon.

Studenterna bakade även ett fröbröd med alger och västerbottensost, serverat med ett äggskum på ägg kokta i 64°C i 2 timmar, rå karljohansvamp och rödbetsskott.

Till det bjöds en morgonöl, bestående av kornvatten, äpplen, morötter och aprikoser.

– Innovationen i utförandet var att använda en laserskärare för att skära maten. Studenterna uppskattade miljön, där de fick träffa andra studenter inom andra discipliner och tänja på gränsen inom gastronomi, berättar Björn Norén, lärare på Restauranghögskolan.

Foto: Ulrika Bergfors Kriström

Redaktör: Eva Stoianov