Publicerad: 2013-03-06

Inspiration för it-studenter

NYHET Platserna i lokalen tog snabbt slut när studenterna i BIT-föreningen bjöd in till inspirationsdag. Lyckat för beteendevetare med inriktning mot it-miljöer som fick lyssna till såväl livet som it-konsult som vad HR-ansvariga gör.

Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer har blivit allt mer populärt under de senaste åren med ett större söktryck än vanligt. Fokus på programmet som ges vid Umeå universitet ligger på hur människan formas och förändras när informationsteknik förs in i sociala, kulturella och historiska sammanhang.

Programmet har en stark koppling till arbetslivet vilket märks tydligt på studenternas examensarbeten som ofta sker i samarbete med organisationer och företag. När studenternas egen BIT-förening anordnar inspirationsdag så är det då också naturligt att bjuda in representanter från företag.

På plats under studenternas inspirationsdag var Mikael Norberg, Evelina Griborn, Mattias Tynnermark och Christofer Monsen, alla inne på sitt första år på Beteendevetarprogrammet med inriktning mot it-miljöer.

Tidigare studenter med erfarenhet

På plats denna gång var två tidigare studenter, Sofia Niemi, med HR-ansvar på Zurich Insurance, och Peter Nyström, it-konsult på Capgemini.

Sofias arbete med personalfrågor vid HR-avdelningen på sitt företag kan låta som lite vid sidan av it-området. Men alls inte, menade hon. It-frågor kommer in där också.

– HR styrs också av it-system och jag gillar det verkligen. Jag tror också att det var på grund av min utbildning som jag fick jobbet, berättar hon.

Att hon nu dessutom får jobba med utveckling av företagets intranät och hjälper andra att hantera hela HR-systemet ser hon också som et tutslag av den it-utbildning hon gått.

Traineeprogram blev en dörr in

Peter Nyström gick vidare till it-konsultbolaget Capgemini efter sin examen på BIT-programmet. Dörren han öppnade bestod av ett traineeprogram som Capgemini erbjuder och Peter är mycket nöjd med den ingången. Idag arbetar han med utvecklingsprojekt som ofta är internationella.

– Vi är just nu fem svenskar och två indier som jobbar i ett team, berättar Peter Nyström.

Med under dagen fanns även Åke Järvklo från Knowit som gav en presentation av responsive design. Från institutionen för Informatik deltog även programansvarige Carl-Johan Orre och studievägledare Agnetha Frick.

Bilden överst: Inspiration och glada miner när de två tidigare studenterna Sofia Niemi och Peter Nyström besökte sin gamla utbildning för att berätta om livet efter examen.

Redaktör: Mikael Hansson