Publicerad: 2014-09-10

Inspirationsdag: Humanister, samverkan och innovation

NYHET Humanistiska fakulteten och Enheten för externa relationer bjuder in alla anställda vid fakulteten samt övriga intresserade till en inspirationsdag på temat: Humanister, samverkan och innovation.

Begreppen samverkan och innovation har inom universitetsvärlden ofta fyllts med en alltför snäv och teknikfokuserad förståelse. Men insikten om humanioras betydelse för att exempelvis lösa de samhällsutmaningar vi står inför har under de senaste åren inneburit en utveckling mot en mer dynamisk förståelse av samverkan och innovation.

Humanistiska kompetenser och kunskaper är exempelvis helt avgörande i utvecklandet av kvalitetsdrivna sociala, tjänstebaserade och organisatoriska innovationer. På nationell nivå har denna förändring både möjliggjorts och diskuterats av verksamheter som tankesmedjan Humtank och föreningen Humsamverkan.

Parallellt med denna humanistiska aktivitet inom samverkans- och innovationsområdet, håller olika mått på samverkan att tas fram inom universitetsvärlden och kommer framöver att utgöra en grund för såväl meritering som medelstilldelning.

För att uppmuntra till samtal och fortsatt humanistisk aktivitet vid UmU, samt för att öka kännedomen bland fakultetens anställda om det stöd som finns att få vid lärosätet, samarrangerar Humanistiska fakulteten och Enheten för externa relationer, en inspirationsdag på temat "Humanister, samverkan och innovation" på Sliperiet.

Tid och plats: tisdag 30 september, kl 13.00–16.00, Stage box, Sliperiet, Konstnärligt campus.

Anmälan skickas till Bodil Formark, Externa relationer, UmU, bodil.formark@umu.se

Läs mer om programmet och medverkande talare

Redaktör: Per Melander