Publicerad: 2015-10-28

Inspirerad på IT Management-programmet

NYHET Starkt fokus på projektarbeten och en nära koppling till företag och samhälle. Det är något av det bästa med masterprogrammet IT Management, menar Michael Janits som tog sin examen 2013.

Idag bor Michael Janits i Wien, Österrike. Han minns med glädje sin tid på institutionen för Informatik vid Umeå univeristet där han läste masterprogrammet IT Management.

Vad jobbar du med idag?
Jag jobbar som en SAP-Inhouse Consultant hos en tillverkare av eldfasta material. Eldfasta produkter används i höga temperaturer inom tillverkningsprocesser som i stål-, cement- eller glasindustrin.

Hur minns du dina studier i IT Management I Umeå?
Det var perfekt. Jag uppskattade verkligen tiden i Umeå. Om jag jämför med mina tidigare studier och utbytesstudier så har jag aldrig känt mig så motiverad och inspirerad som i Umeåmiljön.

Vad var bäst med programmet?
Jag gillar att det var sådant fokus på grupparbeten och projektarbeten kopplat till praktiska exempel. Vi jobbade till exempel med verkliga projekt för Umeå kommun och för telekomföretaget T3.

Hur var universitetet och Umeå?
Universitetsområdet var fantastiskt och jag trivdes verkligen där. Efter föreläsningar och seminarier, och även under helgerna, brukade jag stanna på campus för att träffa kamrater på något fik för att studera tillsammans eller bara fika ihop. Jag borde nog få medalj eller kanske en guldkaffekopp för allt det kaffe som jag drack under den tiden.

Även om man som student förmodligen kan överleva enbart på det som universitetet erbjuder i form av affärer, pubar, IKSU-gym och bibliotek så var det alltid en skön omväxling att ibland lämna campus och ta sig ner till centrala staden.

Skulle du kunna rekommendera andra att söka till IT Management i Umeå?
Absolut. Det ger intressanta grupparbeten, samarbete med motiverade lärare och tillgång till en bra infrastruktur i form av bibliotek och datorsalar. En sådan inspirerande och innovativ miljö gör det enkelt för alla studenter som vill att nå sina personliga mål.

Redaktör: Mikael Hansson