Publicerad: 2012-03-23

Inspirerade studenter satsar på it-jobb

NYHET En trainee på Capgemini, en supporttekniker på Volvo IT, en doktorand i digitala tekniker för lärande och en it-pedagog på läkarprogrammet. Bredden på föreläsarna var stor när studenterna på Beteendevetenskap med it-inriktning träffades för en inspirationsdag.

BIT-dagen är det årliga arrangemanget då studenterna på Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer får träffa tidigare studenter för att få höra mer om arbetsmarknaden som väntar och hur utbildningen hjälpt dem i deras yrken.

– Det var en jättebra dag och vi har fått mycket värdefull inspiration av tidigare studenter som kunde berätta om hur nöjda de är med programmet! utbrister Jonas Lindholm, som tillsammans med Anna Sundberg, Maria Nilsson och Johan C Holmen ingick i arrangörsgruppen för BIT-dagen.

Stort intresse

– Det har också varit ett fantastiskt stort intresset för dagen. Vi har haft fullt hus från nio på morgonen till fyra på eftermiddagen. Ingen ville gå hem, skrattar Jonas. Samtidigt passar han på att skicka ett tack till institutionen för Informatik som stod för lokalen och studentsektionen BetSek som medfinaniserade arrangemanget.

Tina Banic kunde berätta om livet som supporttekniker på Volvo IT. Tina gick ut 2010 från Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer.

En av de inbjudna föreläsarna var Tina Banic som gick ut från BIT-programmet 2010 och idag arbetar som supporttekniker på Volvo IT i Göteborg.

– BIT-programmet har varit hur bra som helst för mig. Det har gett en bredd som gör att jag kan jobba med väldigt många olika saker, berättar Tina Banic och fördjupar sig i ett längre resonemang om hur hon på Volvo IT sitter i det som kallas second line och ger hård-och mjukvarusupport för skrivare och kopiatorer hos Stockholms stad.

Värdefull blandning

En av de stora fördelarna med BIT-programmet är enligt Tina Banic att det ger en värdefull blandning mellan det mänskligt mjuka och den tekniska utveckling som påverkar människors vardag i så hög grad. Att därefter bygga på med de interna utbildningar som företagen själva ger är sedan perfekt, förklarar Tina.

Under BIT-dagen deltog även de tidigare studenterna Peter Nyström, Fanny Pettersson och Thomas Holmgren, alla med sina olika erfarenheter som de kunde berätta om. Peter Nyström berättade att har efter examen från BIT-programmet blivit antagen till Capgemini Graduate Program, ett traineeprogram hos it-bolaget Capgemini som ger honom möjlighet att lära känna företaget och komma in i dess verksamhet.

Lärande och IT

Fanny Pettersson gick ut BIT-programmet 2008 och fortsätter idag med forskarstudier. Hon är nu doktorand inom Lärande och IKT på Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet där hon främst följer hur digitala teknologier används för utbildning av läkare.

Thomas Holmgren tog också sin examen från BIT-programmet 2008 och jobbar idag som IT-pedagog, främst med inriktning mot läkarprogrammet vid Umeå universitet.

Förutom dessa tidigare studenter deltog även representanter från institutionen för Informatik och bemanningsföretaget Manpower som berättade om den hjälp de kan ge studenter som söker sig ut på arbetsmarknaden.

Ett femtiotal studenter deltog under BIT-dagen 2012.

Bilden högst upp: Lyckat möte mellan tidigare nuvarande studenter på BIT-dagen. Längst fram tre av de inbjudna tidigare studenterna: Peter Nyström, Fanny Pettersson och Thomas Holmgren. I bakre raden nuvarande studenter: Maria Nilsson, Johan C Holmen, Anna Sundberg och Jonas Lindholm.

Redaktör: Mikael Hansson