Publicerad: 2009-04-28

Inspirerande matematiker får pedagogiskt pris

NYHET Den teknisk-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris tilldelas i år Anders Fällström, docent i matematik. Han är en föreläsare med förmåga att fånga även den mest lättuttråkade studenten.

Den teknisk-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris är på 50 000 kronor och delas ut vartannat år. Det här blir andra gången som Anders Fällström belönas för sina pedagogiska insatser, år 2007 tilldelades han Umeå naturvetar- och teknologkårs pedagogiska pris.

Motiveringen till priset lyder:
”Anders Fällström visar att matematik är till för alla, intressant för alla och att ämnet inte behöver vara svårt att förstå. Genom lysande upplägg samt konstant underhållande och intresseväckande lektioner lyckas han fånga upp och inspirera även den mest lättuttråkade studenten. Genom att blanda historia – med allt från lyckade till misslyckade figurer – med det senaste inom matematisk forskning blir ett flera tusen år gammalt ämne aktuellt och får den uppmärksamhet det förtjänar. En stor förståelse för didaktik och pedagogik samt en passion för naturvetenskaplig utbildning utmärker Anders Fällström.”

Anders Fällström föddes 1967 i Sollefteå. Redan under gymnasietiden påbörjade han sina universitetsstudier i matematik vid Umeå universitet. Universitetsstudierna gick därför i rekordfart, ett år efter att han avslutat gymnasiet och gjort lumpen vid försvarets tolkskola tog han ut sin kandidatexamen i matematik. Han disputerade 1994 och fortsatte därefter med postdoktorsstudier vid Moscow State University i Ryssland och University of Michigan i USA. Anders Fällström utsågs till docent år 2000 inom sitt forskningsområde komplex analys. Sedan åtta år tillbaka är han anställd som universitetslektor i matematik vid Umeå universitet. Han har under denna tid även varit engagerad som studierektor för forskarutbildningen och som prefekt vid sin hemmainstitution. Hösten 2008 tillträdde han som prodekan för den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten med särskilt ansvar för utbildning.

Anders Fällström är även intresserad av att popularisera matematik. Bland annat medverkade han i planeringsgruppen för Världsmatematikåret 2000 och var en av de drivande bakom såväl ”PubLik matematik” som ”Matematiska kvällar”, populärvetenskapliga föreläsningsserier för studenter.

Pressbild finns på:
www8.presskontakt.umu.se/pressbilder/dekaner/anders_fallstrom.jpg

För ytterligare information, kontakta:
Anders Fällström Telefon: 090-786 53 76
E-post: anders.fallstrom@math.umu.se