Publicerad: 2016-02-08

Institutionen för socialt arbete tog hem upphandling av Socialstyrelsens uppdragsutbildning

NYHET Än en gång får Institutionen för socialt arbete möjlighet att ge en nationell uppdragsutbildning på uppdrag av Socialstyrelsen. Denna gång gäller det en utbildning för individ- och familjeomsorgens ledare.

– Det är ett gemensamt arbete på institutionen som ligger bakom möjligheten att ta hem en nationell upphandling. Utan ett snabbt och kompetent utarbetande av anbudssvar, har man svårt att lyckas med sådana här stora upphandlingar säger Anna-Lena Perdahl, prefekt vid institutionen för socialt arbete.

Utbildningen genomförs som en kurs om 7,5 hp på kvartsfart och är planerad för att ges fyra gånger med start 2016.

– Att utbildningen ges på kvartsfart är en viktig förutsättning för att de yrkesverksamma som skall gå den ska kunna kombinera arbetet inom sin verksamhet med universitetsstudier, menar Lennart Sauer, biträdande prefekt med ansvar för utbildning vid institutionen för socialt arbete.

Utbildningen kommer att fokusera på ledarskapets förutsättningar och villkor för ledning av verksamheter inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg, samt vilket handlingsutrymme dessa villkor medger. Ett centralt fokus är att främja utveckling för den enskilda individens roll som ledare.

För mer information om utbildningen kontakta Marie-Louise Snellman eller Petra Ahnlund

Redaktör: Ellinor Gustafsson