Publicerad: 2018-03-20

Intar andraplats i Europa när internationella studenter utvärderar universitet

NYHET Sociala aktiviteter, undervisning och idrottsanläggningar är kategorier som får högt betyg när internationella studenter svarar på International Student Barometer – en enkät som mäter hur nöjda studenterna är med sina studier vid universitetet och att leva och bo i Umeå.

Internationella studenter från 129 lärosäten i 17 länder har besvarat 2017 års International Student Barometer. Enkäten är uppdelad i fyra huvudkategorier: Learning, Living, Support och Arrival som respektive inkluderar flertalet underkategorier.

I Europa kniper Umeå universitet förstaplatsen när det gäller idrottsanläggningar (sports facilities), sociala aktiviteter och tillgång till Internet (Internet access). I huvudkategorin Learning placerar sig Umeå universitet på en tredjeplats i Europa vilket är en förbättring sedan 2016 då universitetet intog femteplatsen.

På frågan om hur nöjda studenterna är med sin samlade upplevelse hamnar Umeå universitet på andraplats i Europa och tredjeplats i hela undersökningen.

– Enkäten går igenom många frågor som är viktiga när internationella studenter väljer studiedestination. Att vi intar en så stark position i studenternas samlade upplevelse bekräftar det arbete som görs på alla nivåer inom universitetet, säger Ingrid Svensson, enhetschef för International Office.

I de flesta fall överträffar Umeå universitet övriga lärosäten i Europa i huvudkategorierna, men det finns några frågeområden där universitetet och staden Umeå får sämre betyg: möjlighet till att öppna bankkonto, att tjäna pengar och levnadskostnader.

– En del av områdena som får sämre betyg är ibland sådant som vi inte kan påverka, och då handlar det snarare om att vi måste bli bättre på att kommunicera till studenterna vad de kan förvänta sig när de kommer till Umeå, säger Ingrid Svensson.

Om International Student Barometer

International Student Barometer har utvecklats och administrerats av International Graduate Insight Group (i-graduate). Umeå universitet har deltagit varje år sedan 2009.
www.i-graduate.org/

För frågor, kontakta gärna