Publicerad: 2016-10-11

International Days med Global Village inspirerar till utbytesstudier

NYHET Den 12–13 oktober anordnas två temadagar om utbytesstudier för studenter vid Umeå universitet. Förutom informationspass och mässa, bjuder International Days också på en Global Village med mat, dans, musik och film från olika delar av världen.

– Vi hoppas att dagarna både ska inspirera och ge matnyttig information om vilka möjligheter det finns vid universitetet till utbyte och praktik utomlands, säger Elisabeth Nyström, projektledare för International Days vid International Office, Umeå universitet.

Att locka fler studenter till att studera utomlands är en utmaning för de flesta svenska lärosäten. Trenden är tydlig i hela landet – väldigt få studenter åker utomlands, jämfört med antalet inresande. Under 2015 åkte exempelvis 329 Umeåstudenter på utbytesstudier, medan 870 utbytesstudenter kom till universitetet för att studera. EU:s mål är att 20 procent av alla som examinerats inom unionen ska ha tillbringat en del av utbildningen utomlands år 2020.

– Dagens studenter kommer att arbeta i internationella miljöer på ett eller annat sätt, och med International Days vill vi visa hur värdefullt det är att ha en internationell erfarenhet. För de flesta innebär utbytesstudier en personlig utveckling, men det är också en möjlighet till att utöka sitt kontaktnät och få meriter för framtida yrkesliv, säger Greg Neely, enhetschef på International Office.

International Days 2015
Passa på att ställa frågor om utbytesstudier under årets International Days i Lindellhallen.

Onsdagen den 12 oktober kan både studenter och medarbetare besöka Global Village – en uppvisning av Umeå universitets mångkulturella campus då internationella studenter presenterar sitt land och sin kultur på olika sätt i Lindellhallen. Förra året visades länderna upp genom mat, dans, musik och film. Global Village är ett återkommande arrangemang som anordnas av Buddyprogrammet vid International Office, i samarbete med AISEC.

Torsdagen den 13 oktober ges informationspass parallellt med en mässa om utbytesstudier. Umeås studenter får då veta mer om vilka möjligheter det finns till utbytesstudier och praktik utomlands, och de får tips på hur de kan stärka sitt CV med internationella erfarenheter. Dessutom får de möjlighet att träffa studenter som redan har studerat utomlands.

Mer om International Days

Kontaktpersoner:

Greg Neely, enhetschefInternational Office
090–786 97 52

Elisabeth Nyström, internationell koordinatorInternational Office
090–786 78 07

Foto: Elin Berge och Malin Grönborg.

Redaktör: Camilla Bergvall