Publicerad: 2012-12-11

Internationell bredd bland nya forskarstudenter

NYHET Under hösten 2012 togs sex nya doktorander emot på institutionen för Informatik vid Umeå universitet. Det internationella genomslaget är stort, då de sex nya kommer från fem olika länder.

– Det är särskilt roligt att de nya forskarstudenterna kommer från så olika bakgrunder. Det är verkligen internationellt genomslag, säger Mikael Söderström, prefekt på institutionen.

Utbildningen som forskarstudenterna genomgår omfattar fyra helårsstudier och består av ett antal kurser och ett avhandlingsarbete.

På bilden syns de sex nya forskarstudenterna.
Från vänster: Jeroen Peeters, Nederländerna, (infälld) och Nicholas True, USA, finns båda på Interactive Institute på Konstnärligt campus.

Naushin Malik, Pakistan. Forskningsområde: “Human-food-health landscape by using Feminist theories”.

Ted Saarikko är född och uppvuxen i Trollhättan. Forskningsområde: "Platform ecology”.

Fatemeh Moradi kommer från Iran. Forskningsområde: ”Informatics and behavior change”.

Daniel Skog kommer från Kalvträsk, Västerbotten. Forskningsområde: "Strategies for digital business environments".

Redaktör: Mikael Hansson