Publicerad: 2004-06-09

Internationell diabeteskonferens i Norrbotten 14–16 juni

NYHET Mellan 14 och 16 juni får Storforsen hotell nordost om Älvsbyn i Norrbotten celebert besök. Toppforskare från hela världen samlas då under den hoppfulla rubriken ”Regulating Autoimmunity”.

Forskarna kommer framför allt att diskutera de senaste rönen om ungdomsdiabetes, även känt som diabetes typ 1 eller insulinberoende diabetes. Denna sjukdom beror på att kroppens immunförsvar tidigt i livet uppfattar de insulinproducerande beta-cellerna i bukspottkörteln som något främmande, ett smittämne som måste oskadliggöras. Detta kallas för en autoimmun reaktion.

Det mänskliga immunförsvaret är väldigt duktigt på att oskadliggöra ämnen som det uppfattar som främmande, så resultatet när det angriper beta-cellerna blir fullständig utslagning av dessa och därmed fullstänidg oförmåga hos kroppen att reglera blodsockernivån. Patienten blir beroende av insulininjektioner under resten av livet.

Konferensens titel, som fritt översatt betyder ”Att reglera autoimmunitet”, antyder att det finns en viss optimism bland forskarna. Man hoppas att i framtiden kunna reglera och komma till rätta med autoimmunitet, som förutom diabetes typ 1 även antas ligga bakom sjukdomar som MS, ledgångsreumatism och psoriasis. Konferensens huvudämne kommer att vara mekanismer som är inblandade vid autoimmunitet med tyngdpunkt på de så kallade regulatoriska T-lymfocyterna, en typ av vita blodkroppar.

På talarlistan finns forskare från Storbritannien, Frankrike, USA, Japan, Australien och Portugal. Bland deltagarna finns bland annat representanter från de medicinska fakulteterna i Umeå, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Lund. Initiativtagare till konferensen är Dan Holmberg och Kristina Lejon vid Institutionen för medicinsk biovetenskap, medicinsk och klinisk genetik samt Susanna Cardell, Immunologi, Lunds universitet.

För mer information, gå till www.biosci.umu.se/aktuellt/meetings/storforsen/default.htm eller kontakta:

Professor Dan HolmbergTelefon 090-785 27 02, mobiltelefon 070-634 16 89
E-post dan.holmberg@medbio.umu.se