Publicerad: 2009-10-12

Internationell Parkinsonforskare och neurokirurg prisas

NYHET Swedbanks vetenskapliga pris till Amanda och Per Algot Mångbergs minne går till Marwan Hariz, en internationell auktoritet inom funktionell neurokirurgi. Priset delas ut vid Umeå universitets årshögtid den 24 oktober.

– Marwan Hariz har betytt väldigt mycket för behandlingen av patienter med Parkinsons sjukdom genom kirurgiska ingrepp. Han har varit med om att utveckla den så kallade stereotaktiska neurokirurgin mycket framgångsrikt, säger professor Tommy Bergenheim, ordförande i fonden Amanda och Per Algot Mångbergs minne.

Operationstekniken gör det möjligt att med mycket hög precision nå bestämda punkter i hjärnan. Genom att lägga in tunna elektroder på punkterna och stimulera centrala hjärnstrukturer elektriskt kan man påverka olika former av rörelsestörningar som exempelvis uppstår vid Parkinssons sjukdom.

Hariz prisas för sina framstående insatser för den stereotaktiska neurokirurgins utveckling och framgångar och för att han påtagligt har bidragit till metodens utveckling och internationella spridning.

Marwan Hariz är sedan år 2001 adjungerad professor vid Umeå universitet och sedan 2002 professor vid det prestigefyllda Institute of Neurology, University College, London.

Bakom priset, som delades ut för första gången 1979, finns en speciell historia. Per Algot Mångberg arbetade som stationskarl med att putsa och reparera ånglok vid SJ i Umeå hela sitt yrkesverksamma liv, makan Amanda var hemmasömmerska. Trots en ytterst ordinär inkomst och tack vare ett mycket sparsamt liv växte summan på bankboken på Västerbottens Sparbank allt mer. 1974 beslutade de barnlösa makarna sig för att instifta en fond för forskning inom neurologi, neurokirurgi och öron-, näsa-, halssjukdomar. Att det blev just de områdena berodde till största del på att de själva hade sådana sjukdomserfarenheter, Amanda drabbades av en hjärnblödning och vårdades på neurologen och Per Algot hade nedsatt hörsel.

I fjol var fondens tillgångar slut men Swedbank beslutade då att låta fonden leva vidare genom att tillskjuta medel så att priset kan delas ut även i fortsättningen.

– Det är en ära att vidmakthålla en tradition som en av våra vanliga kunder startat. Jag är både glad och stolt över att få vara med och göra det. Vi har suttit med i juryn de senaste åren och uppskattat att det varit en sådan bredd på pristagarna. Det är också väldigt roligt att få lyfta fram discipliner som inte uppmärksammas så ofta säger Christine Rosencrantz, rörelsechef Swedbank Umeå Örnsköldsvik.

Kontaktpersoner:Marwan Hariz Mobil: +46 70 551 18 68
E-post: marwan.hariz@neuro.umu.se

Professor Tommy Bergenheim, ordförande i fonden Amanda och Per Algot Mångbergs minneTel: 090 - 785 00 00
Mobil: 070 - 556 59 39

Christine Rosencrantz, rörelsechef Swedbank.
Tel: 070 2331345

Pressbild på Marwan Hariz finns på:http://www8.presskontakt.umu.se/pressbilder/aktuella.html
Foto: Mattias Pettersson

Redaktör: Carina Dahlberg