Publicerad: 2022-02-01

Positiv branschpåverkan ger internationell utmärkelse till alumn från Handelshögskolan

NYHET Kerstin Cooley, Managing Partner på Brightly Ventures, är en pionjär bland investerare. Hon har länge arbetat för mångfald och lika villkor på investerarsidan, och har också en bakgrund som framgångsrik entreprenör. Genom utmärkelsen Influential Leader uppmärksammas betydelsen av hennes insatser i än större utsträckning internationellt.

AACSB International (Association to Advance Collegiate Schools of Business), en av världens största organisationer för handelshögskolor, vill genom den årliga utmärkelsen Influential Leader uppmärksamma alumner som gör skillnad. I år utses 27 alumner från de cirka 900 handelshögskolor som är ackrediterade enligt AACSB:s kvalitetsstandard.  För andra gången får en alumn från Handelshögskolan vid Umeå universitet utmärkelsen. För tre år sedan tilldelades H&M:s vd Helena Helmersson utmärkelsen för hennes hållbarhetsarbete.

– Genom utmärkelsen kan vi lyfta några av alla våra duktiga alumner och visa på vilken skillnad de kan göra som ekonomer och statistiker. Det visar på våra utbildningars samhällsvärde i en bred bemärkelse, säger Sofia Lundberg, rektor vid Handelshögskolan.

Handelshögskolan lade grunden för internationell karriär

Kerstin Cooley tog en internationell magisterexamen vid Handelshögskolan 1995. Hon började sin karriär på Silicon Valley-baserade företaget Echelon, har även en bakgrund inom kommunikation via bolaget Cognito och har jobbat på SEB. Sedan 2013, när hon grundade det privata kapitalföretaget MOOR, har hon varit en ledande kraft för ökad jämställdhet och mångfald i branschen. Nu är hon en av 27 alumner från AACSB-ackrediterade Handelshögskolor globalt som tilldelas utmärkelsen Influential Leader Class of 2022.

– En utmärkelse som gör mig väldigt glad och stolt! Jag vill rikta ett stort tack till AACSB som riktar strålkastaren mot ett positivt, hållbart och passionerat ledarskap, men också till Handelshögskolan i Umeå som lade grunden för min internationella karriär och nominerade mig. Genom förmånen att få jobba med unika och fantastiska människor världen över har jag inspirerats att bryta ny mark. Om utmärkelsen kan sporra unga människor att ta för sig och våga utmana status quo är den mycket värd, säger Kerstin Cooley.

Mångfald och inkludering i investmentbranschen

I Kerstin Cooleys nuvarande bolag Brightly Ventures har 30% procent av företagen de investerar i kvinnliga grundare, en betydande skillnad jämfört med det globala genomsnittet på 1–10%. Brightly Ventures mäter jämställdheten, rapporterar tillbaka till alla investerare och för en aktiv dialog i frågor relaterade till mångfald och inkludering.

På senare år har Kerstin Cooley även fungerat som mentor för kvinnor i flera organisationer inklusive Level 20, en ideell organisation dedikerad till att förbättra könsmångfalden i den europeiska private equity-branschen. Hon är också medlem i Women in VC, en global organisation för att främja och hjälpa andra kvinnor i branschen.

Kerstin Cooley uppmärksammas också regelbundet rörande frågor kring jämställdhet i investment-branschen i media, exempelvis Dagens Industri.

Vi är på god väg mot en positiv förändring i branschen avseende mer jämställdhet.

För mer information om AACSB Influential Leaders samt hela porträttet med Kerstin Cooley och övriga som får utmärkelsen 2022 besök www.aacsb.edu/influential-leaders.

Sofia Lundberg

AACSB

Sedan 2018 är Handelshögskolan ackrediterad enligt AACSB. Att vara ackrediterad av en av de ledande organisationerna för handelshögskolor globalt är ett kvitto på att vår utbildning, forskning och samverkan håller hög internationell standard. Det kvalitetsledningssystem som ligger till grund för vår ackreditering garanterar att vi på ett systematiskt vis arbetar med vår egen utveckling inom samtliga områden inom vår mission och att vi behåller fokus på vår långsiktiga vision. AACSB-ackrediteringen bygger även vårt varumärke och gör det möjligt för oss att finna samarbeten med handelshögskolor av internationellt hög klass och förbättrar våra möjligheter till internationell rekrytering. Vår ackreditering omprövas vart femte år genom såväl en omfattande självvärderingsrapport som ett platsbesök av externa bedömare.

Läs mer om AACSB på www.aacsb.edu.