Publicerad: 2008-11-12

Internationell vecka på Campus

NYHET Den 17–20 november hålls "International Week" på Umeå universitet. Veckan bjuder på ett fullspäckat program med film, musik, mat, föreläsningar och intressanta workshops – och en prorektor som får känna på hur det är att vara nyanländ utländsk student!

– Alla aspekter av internationalisering är viktiga för ett universitet. Det här är ett sätt främja internationalisering på hemmaplan. Vi hoppas att studenter och anställda – och gärna andra Umeåbor – tar del av programmet, men också passar på att träffa våra internationella studenter och lärare, säger Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning.

International Week invigs måndagen den 17 november kl. 12.00 i Lärarutbildningshuset av det västafrikanska bandet Fatinkan.

På programmet står flera föreläsningar. Bland annat kan man lyssna på professor Dieter Müller som berättar om sitt möte med Sverige, Läkare utan gränser delar med sig av erfarenheter från Sudan, Intercult presenterar projektet Home not Home – den svenska delen av EU:s interkulturella dialogår – och internationella studenter ger perspektiv på sina hemländer.

På tisdag kommer prorektor Åsa Bergenheim att få känna på hur det är att vara nyanländ utländsk student. Hon ska spela en student från Uganda och ställas inför samma utmaningar som utlandsstudenter när de anländer till Umeå. Hon ska registrera sig på masterprogrammet i molekylärbiologi och hon ska ta sig till introduktionen för den första kursen. För att få reda på var hon ska registrera sig beger hon sig till International Office klockan 10.30.

I samarbete med Folkets bio kommer tre prisbelönta filmer att visas måndag, tisdag och onsdag kväll.

Veckans avslutning på klubb Corona bjuder på en musikresa från Umeå via Europa och ut i världen. I samarbete med Kultur på Campus inleder det lokala bandet Kraja och sedan tar klezmerbandet Stöld över. Sist men inte minst är det dags för Club Internazionale och Dj Nico från Södra Teatern i Stockholm att bjuda på dansvänlig musik från världens alla hörn.

Umeå universitet arrangerar International Week i samarbete med Umeå Kulturhuvudstad 2014, Folkets Bio, Kultur på Campus och Intercult.

Välkommen!

Hela programmet finns på