Publicerad: 2014-08-21

Internationella studenter anländer till Umeå

NYHET Måndagen den 25 augusti välkomnar Umeå universitet nya internationella studenter. De flesta studenter startar terminen med en introduktionsvecka som ger dem en möjlighet att lära känna varandra och få en inblick i hur det är att studera och bo i Umeå.

Rekordmånga utbytesstudenter - 540 stycken - förväntas påbörja sina studier vid Umeå universitet i höst. Det är fler än någonsin och en ökning med över 60 studenter jämfört med läsåret 2013/2014. Majoriteten av de internationella studenterna är dock så kallade free movers och har sökt sig till Umeå universitet helt på egen hand. De free movers som kommer från länder utanför EU/EES och Schweiz betalar studieavgifter. I höst finns 110 nya avgiftsskyldiga studenter, cirka 30 fler studenter jämfört med i fjol.

– Det är mycket glädjande att fler internationella studenter söker sig hit. Umeå universitet ska vara en plats som samlar olika idéer, tankar och synsätt och där spelar internationella studenter en mycket viktig roll. De bidrar till att öka mångfalden och stärka den långsiktiga kvaliteten i våra utbildningar, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

Överlägset flest utbytesstudenter kommer från Tyskland följt av Frankrike och Kina. Totalt sett kommer utbytesstudenterna från 40 olika länder.
– Mångfalden bidrar till att öka både de internationella och de svenska studenternas förmåga att fungera i en föränderlig och globaliserad arbetsmarknad. Det ger studenter och lärare en bättre kulturell förståelse, säger Anders Fällström.

Redan i helgen, den 23–24 augusti, anländer en stor grupp utbytesstudenter och avgiftsskyldiga studenter. De erbjuds studentrum genom International Housing Office vid Umeå universitet. Studenterna kommer att tas emot i det nya Infocenter i Universum där de får hämta nycklar för att sedan få transport till sina studentbostäder.

Måndagen den 25 augusti klockan 10 startar en introduktionsvecka, Orientation Course, i Aula Nordica. Under utbildningen får studenterna bland annat information om det svenska studiesystemet, en guidad tur i biblioteket, information om turist- och fritidsaktiviteter i Umeå samt möjlighet att delta i sociala aktiviteter genom det så kallade Buddyprogrammet. Studenter som ska studera längre än ett år kommer att ges möjlighet att folkbokföra sig direkt på campus, via Skatteverket. Veckan avslutas med en mottagning på Rex.

Program för Orientation Course

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitetTelefon: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@adm.umu.se

Per A Nilsson, internationell strategTel: 090 786 68 66
E-post: per.nilsson@adm.umu.se

Sandra Åström, internationell koordinatorTel: 090 786 60 83
E-post: sandra.astrom@adm.umu.se

Ejvår Falck, internationell koordinator (International Housing Office)Tel: 090 786 57 72
E-post: housing@adm.umu.se

Foto: Andreas Nilsson

Utbytesstudenterna kommer från följande länder