Publicerad: 2014-01-17

Internationella studenter på väg till Umeå universitet

NYHET Måndagen den 20 januari välkomnar Umeå universitet nya internationella studenter. Under vårterminen anländer 250 utbytesstudenter. Dessutom har Umeå universitet antagit 835 freemovers, studenter som sökt sig till universitetet på egen hand.

Måndagen den 20 januari startar Umeå universitets introduktionsutbildning där de internationella studenterna får kunskap om hur det är att studera och bo i Sverige.

Det sociala programmet för internationella studenter fortsätter under hela terminen genom det så kallade Buddy-programmet.
– Buddy-programmet hjälper studenterna att komma tillrätta i sin nya miljö och ger dem möjlighet att upptäcka Sverige och dess kultur. De får också ett varmt välkomnande av svenska studenter och en insikt i vad Umeå har att erbjuda, säger Jennifer Börresson, samordnare av programmet.

Umeå universitet rankades ifjol som nummer ett i Sverige och nummer tre i Europa i enkätundersökningen International Student Barometer. Enkäten är besvarad av internationella studenter från 193 lärosäten runt om i världen.
– Buddy-programmet är en viktig del i att Umeå universitets internationella studenter trivs så bra, avslutar Jennifer Börresson.

Introduktionsutbildning för internationella studenterBuddy-programmet

För ytterligare information, kontakta gärna:

Sandra Åström (vid frågor angående orienteringskursen)Telefon: 072-5393123
E-post: sandra.astrom@adm.umu.se

Jennifer Börresson, samordnare av Buddy-programmetTelefon: 072-539 32 97
E-post: jennifer.borresson@umu.se

Utbytesstudenter vårterminen 2013

Under vårterminen kommer utbytesstudenter från 36 olika länder att påbörja sina studier vid Umeå universitet. Flest antal kommer från Tyskland, Frankrike och Turkiet.

Utbytesstudenterna kommer från

Australien 27 (inkl. praktikstudenter)Belgien 4Brasilien 1Cypern 1Danmark 3England 10Estland 1Finland 16Frankrike 20Indien 6Irland 1Island 1Italien 10Kanada 7Kina 12Lettland 3Litauen 2Nederländerna 7Nya Zealand 1Rumänien 4Ryssland 2Schweiz 2Singapore 3Skottland 3Slovakien 1Slovenien 1Spanien 2Sydafrika 2Sydkorea 8Taiwan 2Tanzania 4Tjeckien 8Turkiet 10Tyskland 35USA 14
Österrike 8

Redaktör: Karin Wikman