Publicerad: 2014-03-28

Internationella studenter rankar Umeå universitet som bäst i Europa

NYHET Umeå universitet rankas som nummer ett i Europa och på niondeplats i världen i enkätundersökningen International Student Barometer. Enkäten är besvarad av internationella studenter från 170 lärosäten runt om i världen.

– Det är fantastiskt roligt att Umeå universitet intar förstaplatsen i Europa i undersökningen. Vi arbetar hårt med att öka antalet internationella studenter och för att lyckas med detta är det en förutsättning att de studenter som läser hos oss i dag verkligen är nöjda, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

Umeå universitet får högst genomsnittsbetyg i Europa – och därmed också i Sverige – i undersökningen. Universitetet rankas bland annat på första plats i världen inom kategorin campusmiljöer och etta i Europa inom kategorin lärande.
– Det gläder oss mycket att studenterna är så nöjda med den utbildning de får – kvalitet är ett viktigt ledord för oss. Vi ser också vårt campus som en kreativ mötesplats för forskare, lärare, studenter och samarbetspartner. Eftersom vi nu gör en stor satsning på att vidareutveckla miljöerna är det extra betydelsefullt att få höra att vi redan har kommit en bra bit på vägen, säger Anders Fällström.

Umeå universitets internationella studenter är också mest nöjda i världen med de vänskapsband de knyter under studietiden, och även med hjälpsamheten och engelskakunskaperna hos personalen.
– En av anledningarna till att de internationella studenterna trivs så bra är det så kallade Buddy Programme som vi erbjuder. Det gör det lättare för dem att få kontakt med andra studenter på campus, säger Per A. Nilsson, internationell strateg vid Umeå universitet.

Bland de åtta medverkande lärosätena i Sverige får Umeå universitet högst betyg inom 24 delområden och för huvudkategorierna lärande, levnadssituation och studentstöd.
– Vi har fått topplaceringar i undersökningen fem år i rad. För två år sedan blev vi det högst rankade universitet i Sverige och det är verkligen roligt att vi fortsätter att behålla den positionen, berättar Per A. Nilsson.

De svenska lärosätena kommer väl ut i undersökningen. De positiva faktorer som förs fram är bland annat att Sverige är ett tryggt och säker land att leva i, att utbildnings- och forskningskvaliteten är hög, och att människorna är trevliga.
– Vi vill naturligtvis använda resultaten från undersökningen för att bli ännu bättre. Umeå universitet behöver, liksom de flesta svenska lärosäten, bland annat förbättra möjligheter till extraarbete under studietiden, förklarar Anders Fällström.

Undersökningen är gjord av International Graduate Insight Group (i-graduate) och har besvarats av både utbytesstudenter och övriga internationella studenter. Totalt medverkade 144 000 studenter i enkäten.

Läs mer om International Student Barometer 2014

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Fällström, prorektor, Umeå universitetMobil: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@adm.umu.se