Publicerad: 2011-04-06

Internationella studenter rankar Umeå universitet som nummer 2 i Sverige och 4 i Europa

NYHET De studenter som deltagit i undersökningen är mycket nöjda med kvaliteten på utbildningen, kursinnehåll och lärare. Idrottsanläggningen Iksu Sport och universitets International Housing Office, liksom de sociala aktiviteterna vid universitet, får också högsta betyg.

Umeå universitet placerar sig på andra plats i Sverige och fjärde plats i Europa när det gäller vilket universitet som internationella studenter uppskattar bäst enligt "International Student Barometer", en enkätundersökning som genomförts vid 16 svenska lärosäten och totalt 203 europeiska lärosäten.

– Det är helt fantastiskt att se hur nöjda studenterna är med sina studier och vistelse vid Umeå universitet. Vi känner oss väldigt stolta över resultatet, även om undersökningen också visar att vi måste vidareutveckla vissa områden, säger Per A Nilsson, chef för International Office vid Umeå universitet.

Topplacering i alla kategorier

Umeå universitet placerar sig i topp i alla kategorier; utbildning, trivsel, stöd samt mottagande av studenterna. Universitets upplevdes också vara en mycket multikulturell miljö. Högst poäng av universiteten i Sverige fick Umeå bland annat på kursinnehåll, internetuppkoppling, träningsmöjligheter, fadderverksamhet, rådgivning och studentmottagning.– Det är väldigt roligt även om resultaten i vissa underkategorier visar att vi, liksom de flesta svenska lärosäten, behöver förbättra bland annat karriärvägledning och möjligheter till arbete under studietiden som kan ge studenterna extrainkomster, säger Anders Fällström vicerektor för utbildning.
– Vi ser också att vi måste jobba vidare med hur vi tar emot studenterna det första dygnet när de anlänt till Umeå. Det första intrycket är alltid viktigt för det fortsatta helhetsintrycket, fortsätter Per A Nilsson.

De underkategorier där Umeå universitet fick sämst betyg var kommunikationsmöjligheter till och i Umeå samt tillgången på bönerum.

Får svenska faddrar

En av anledningarna till att de internationella studenterna trivs så bra tror Per A Nilsson är det så kallade Buddy Programme som de internationella studenterna erbjuds delta i.
– Det gör det lättare för internationella studenter att få kontakter med andra studenter på campus. Jag tror att det är en viktig anledning till att vi fått ett högt betyg av studenterna men också att de överlag är mycket nöjda med kvaliteten på kurser och program.

Svenska lärosäten får bra betyg

Enkäten som gjorts av företaget i-graduate har besvarats av både utbytesstudenter och övriga internationella studenter, totalt har 138 000 studenter deltagit.

Lärosätena i Sverige rankas i stort högt. De positiva faktorer som förs fram är bland annat att Sverige är ett tryggt och säker land att leva i, att utbildnings- och forskningskvaliteten är hög, och att människorna är trevliga. Nackdelarna är att det är svårt att få extrajobb och karriärråd.

Undersökningen visade också att 78 procent av studenterna valde vilket land till ville åka till först och sedan vilket universitet de ville studera vid. Mest avgörande för deras val var rekommendationer från vänner, universitetets webbsida, Study in Swedens webbplats och omdömen från nuvarande studenter.

Kontaktpersoner:

Per A Nilsson, chef International Office