Publicerad: 2012-04-02

Internationella studenter topprankar Umeå universitet

NYHET Umeå universitet placerar sig på förstaplats i Sverige och på femte plats i världen i enkätundersökningen International Student Barometer. Enkäten är besvarad av internationella studenter från 208 lärosäten runt om i världen.

– Det är fantastiskt roligt att Umeå universitet får en sådan hög placering i undersökningen. Vi arbetar hårt med att öka antalet internationella studenter och för att lyckas med detta är det en förutsättning att de studenter som läser hos oss i dag verkligen trivs här, säger Anders Fällström, vicerektor vid Umeå universitet.

Resultaten från undersökningen visar att Umeå universitet får högst genomsnittspoäng i Sverige och en femteplacering i världen. I huvudkategorierna boende och stöd, mottagande och utbildning placerar sig Umeå universitet på första, andra respektive tredje plats i världen. Bland de 13 medverkande lärosätena i Sverige fick Umeå universitet högst betyg inom 14 delområden, bland annat när det gäller organisation av kurser, internetuppkoppling, lärandestöd och träningsmöjligheter.
– Vi har fått topplaceringar i undersökningen tre år i rad och nu klättrar vi till en förstaplats i Sverige. Bland alla 208 lärosäten hamnar vi dessutom på första plats när det gäller den service som vårt International Housing Office erbjuder, berättar Per A. Nilsson, chef för International Office.

En av anledningarna till att de internationella studenterna trivs så bra tror Per A Nilsson är det så kallade Buddy Programme som de internationella studenterna erbjuds delta i.
– Det gör det lättare för internationella studenter att få kontakter med andra studenter på campus. Jag tror att det är en viktig anledning till att vi fått höga betyg av studenterna men också att de överlag är mycket nöjda med kvaliteten på kurser och program.

Lärosätena i Sverige kommer väl ut i undersökningen. De positiva faktorer som förs fram är bland annat att Sverige är ett tryggt och säker land att leva i, att utbildnings- och forskningskvaliteten är hög, och att människorna är trevliga.
– Vi vill naturligtvis använda resultaten från undersökningen för att bli ännu bättre. Umeå universitet behöver, liksom de flesta svenska lärosäten, förbättra bland annat karriärvägledning och möjligheter till extraarbete under studietiden, förklarar Anders Fällström.

Undersökningen är gjord av International Graduate Insight Group (i-graduate) och har besvarats av både utbytesstudenter och övriga internationella studenter. Totalt medverkade 209 000 studenter i enkäten.

Läs mer på:
www.umu.se/english/education/satisfied-students

För ytterligare information, kontakta gärna:

Per A Nilsson, chef International Office
E-post: per.nilsson@adm.umu.se Tel: 090-786 68 66