Publicerad: 2010-02-03

Internationellt fan fiction-symposium i HUMlab

NYHET Vad har Jane Austen, Star Trek, Twilight, dataspel och manga gemensamt? De utgör alla utgångspunkter för fan fiction, texter skrivna av fans och publicerade på internet.

Den 11-13 februari samlas forskare i HUMlab för att presentera textnära analyser av fan fiction, under symposiet Textual Echoes: Fan Fiction and Sexualities.

Symposiets två huvudtalare, från Storbritannien respektive USA, hör till de få som skrivit om fan fiction ur litterära perspektiv. Elizabeth Woledge presenterar sin syn på fan fiction som en kreativ form av litteraturkritik i sitt anförande. Kristina Busse diskuterar copyright-problem med fan fiction i sin föreläsning om de estetiska och ekonomiska värdena av originalitet kontra imitation.

Textual Echoes organiseras av forskargruppen Cyber Echoes och är ett samarrangemang mellan Institutionen för språkstudier, HUMlab och Challenging Gender.

Program

För mer information eller intervju, kontakta gärna Malin Isaksson, Institutionen för språkstudier Tel: 090-786 52 42
E-post: malin.isaksson@sprak.umu.se

Maria Lindgren LeavenworthTel: 090-786 52 41