Publicerad: 2008-11-20

Internationellt forskarmöte i Umeå: Vad betyder klimatförändringarna för hälsan?

NYHET Hur påverkas världshälsan av de väntade klimatförändringarna? Den frågan står i centrum för att seminarium i Umeå måndag den 24 november. Forskare från Umeå universitet, Tyskland och Sydafrika möts för att redovisa och diskutera rön i ämnet.

Bakom seminariet står Umeå Centre for Global Health Research, det excellenscentrum som bildades förra året av FAS (Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap) i samarbete med Umeå universitet. Uppdraget är folkhälsovetenskap i ett globalt perspektiv med inriktning mot avgörande folkhälsofrågor och i samarbete med partners i både i-land och u-land. Centrumbildningen är placerad vid enheten för epidemiologi och folkhälsovetenskap, Inst. för folkhälsa och klinisk medicin.

Vid heldagsmötet, som har rubriken "Climate Change and Health", medverkar prof. Rainer Sauerborn, Tropical Public Health, Heidelberg; Mark Collinson och Steve Tollman, University of Witwatersrand, Johannesburg, Sydafrika; och flera välkända forskare vid Medicinska fakulteten. Ämnena är bl.a. hur klimatförändringarna påverkar infektionssjukdomarnas spridningsmönster, vilka effekter en stigande medeltemperatur kan få på dödlighet och sjuklighet i befolkningen samt exempel på klimatberoende utbrott av sjukdomar som sorkfeber, harpest och meningokockinfektioner.

Ett detaljerat program finns som pdf på
www8.umu.se/medfak/aktuellt/sem_konf/CGHR_Climate_and_health1124.pdf

Mer information om Umeå Centre for Global Health Research finns på dess webbplats
www.globalhealthresearch.net

Seminariet som startar kl 8.30 måndag den 24 november är öppet för medierna och det finns möjlighet att träffa och intervjua flera av de medverkande kl. 11.45
Plats: Triple Helix, entréplanet (plan 3), Samverkanshuset, Umeå universitet.

Kontaktperson:
Professor Stig Wall, Inst. för folkhälsa och klinisk medicin, ledare (Principal Investigator) för Umeå Centre for Global Health Research, tel. 090-785 12 09, mobil 070-662 90 75, e-post stig.wall@epiph.umu.se.

Redaktör: Hans Fällman