Publicerad: 2011-06-03

Internationellt idrottsforum till Umeå universitet

NYHET Umeå universitet får arrangera Rectors’ Forum, ett stort internationellt symposium för universitet och högskolor med idrottsprofil, år 2013. Enligt ett styrelsebeslut som det internationella studentidrottsförbundet FISU tog vid sitt möte i Lausanne, Schweiz.

– Det är väldigt roligt att vår ansökan vann. Peter Hassmén, föreståndare för Umeå centrum för idrottsvetenskap, och hans medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb. Det är extra roligt att vi får arrangörsuppdraget med tanke på att vi i dialog med Riksidrottsförbundet arbetar för ett Riksidrottsuniversitet i Umeå, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Umeå universitet har tillsammans med Sveriges akademiska idrottsförbund, SAIF, ansökt om att få arrangemanget som vänder sig till alla stora universitet. Till symposiet förväntas 300-500 rektorer från hela världen komma.

– Det blir ett ypperligt tillfälle att visa upp svensk studentidrott och kommer att bli en viktig del i vårt 100-årsfirande, säger Johanna S:t Clair Renard, ordförande i Sveriges Akademiska Idrottsförbund, SAIF. Konferensen är resultatet av ett framgångsrikt samarbete mellan Umeå universitet och SAIF. Huvudtemat blir: ”University and community growth through university sports”, där arrangörsorten Umeå är ett strålande exempel på vilken roll studentidrotten kan spela.

– Eftersom detta är ett arrangemang med deltagare från hela världen är det roligt att vi här i Umeå kan erbjuda ett program som vann FISU:s gillande, säger Peter Hassmén.

Bra förutsättningar för elitidrottare i Umeå

Umeå universitet har redan i dag en stark idrottsprofil med landets bredaste utbildningsutbud inom området och omkring 800 idrottsstudenter. Elitidrottande studenter kan – oavsett studieval och idrottsgren – få sina studier anpassade efter individuella förutsättningar.
Helena Jansson, världsmästarinna i orientering, och fotbollsmålvakten Caroline Jönsson är några av de mer namnkunniga elitidrottarna som tecknat ett elitidrottsavtal med Umeå universitet. Omkring 160 studenter, i varierade idrotter allt från thaiboxning till längdskidåkning, läser det här året på idrottsavtal.

– Förutom att vi kan erbjuda anpassade studier finns det bra träningsmöjligheter i Umeå. Universitetet och kommunen har under flera år satsat på att utveckla träningsanläggningar. I fjol invigdes Campus friidrottsarena, en toppmodern utomhusarena för friidrott, på universitetets campus, berättar Peter Hassmén.

Högklassigt idrottslabb

Vid universitetet finns också ett idrottslabb av hög klass. Labbet som drivs av den idrottsmedicinska enheten har den allra senaste utrustningen för avancerade mätningar vid fystester. Labbet är en resurs för utbildning och forskning men även för idrottsrörelsen, aktiva idrottare och klubbar både i Sverige och utomlands.

Framgångsrik idrottsforskning bedrivs inom många områden, tyngdpunkten ligger framför allt på idrottsmedicin, idrottspedagogik och idrottspsykologi. Tidningen Svensk Idrottsforskning har i sitt senaste nummer forskning vid Umeå universitet som tema.

Umeå centrum för idrottsvetenskap, UCIVIdrottslabbetIdrottsmedicin

Kontaktpersoner:Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet
Tel: 090-786 53 50
Mobil: 073-079 42 91Peter Hassmén, föreståndare E-post: peter.hassmen@psy.umu.seTel: 090-786 66 92