Publicerad: 2017-11-08

Internationellt mingel i Lindellhallen

NYHET Tisdagen den 7 november ordnades evenemanget Global Village i Lindellhallen vid Umeå universitet. Här fick förbipasserande studenter och besökare chansen att uppleva internationell kultur i form av bland annat pyssel och provsmakning av maträtter.

Evenemanget ordnas årligen i samarbete mellan studenter och buddyprogrammet vid International Office, i syfte att belysa och uppmärksamma Umeå universitets mångkulturella campus och vilka möjligheter det finns att studera utomlands.

De internationella studenterna som deltar är verkligen kreativa och engagerade, vilket är jätteroligt! Det är ett utmärkt tillfälle för studenter vid Umeå universitet att ta del av andra kulturer och ger en grund för många nya möten med olika människor, säger Helin Bäckman Kartal, koordinator vid International Office.

Det är mötet med människor och studenternas egna initiativ, eller intresse att delta som gör Global Village till det mingelfyllda evenemang som det blivit idag. Tidigare år har Global Village gått under namnet Student Interaction Day och haft samma koncept då som nu, namnet Global Village har endast funnits i tre år.

Den mångkulturella aspekten blir påtaglig under temadagen då studenter från 13 nationer representerar sina olika kulturer i Lindellhallen iförda nationaldräkter och spelandes traditionell musik från respektive land. Som besökare fanns det möjlighet att prova på exempelvis pysselformen Origami, provsmaka läckerheter såsom koreansk kimchi eller bara mingla runt och stilla sin nyfikenhet över nya framtida resmål. Evenemanget återkommer nästa år meddelar Helin Bäckman Kartal, koordinator vid International Office.

Kontakt:

Helin Bäckman Kartal, International Office