Publicerad: 2004-10-04

Internationellt pris till designstudent

NYHET Mauricio Bedolla Gasca, masterstudent på Designhögskolan vid Umeå universitet, har belönats med det prestigefyllda priset The Interior Motives: Student Design Awards 2004. Priset delades ut på årets bilsalong i Paris.

Priset utannonseras av tidskriften Interior Motives och över 200 tävlingsbidrag från mer än 31 olika länder och 47 olika högskolor har strömmat in. Mauricio Bedolla Gasca fanns kvar i slutomgången i totalt fem olika kategorier och tog sedan hem vinsten i kategorin "Best Conceptual Exterior Award". Han belönades med ett pris på 500 dollar.

Mauricio Bedolla Gasca läser andra året på mastersprogrammet Transportation Design och kommer ursprungligen från Mexiko. Det fordon som han designat är inspirerat av en schweizisk armékniv. Fordonet är konstruerat i olika lager, formgivet på ett asymmetriskt sätt med dolda funktioner. Syftet är att förbereda människor för äventyr i storstadsdjungeln. Det handlar inte enbart om att kunna köra från punkt A till punkt B, utan om att kunna ta sig genom en stad till olika punkter – vad som än händer. Därför är fordonet litet och kompakt, dessutom ingår en hopvikbar cykel som en del av bilen. Projektet har genomförts med stöd från företaget Victorinox Switzerland.

Även Mattias Andersson, Designhögskolan, gick vidare till slutomgången i fem olika kategorier.

För ytterligare information, kontakta:

Mauricio Bedolla Gasca, masterstudent på DesignhögskolanTelefon: 070-489 44 80
E-post: mbgbedolla@hotmail.com